responsive website laten maken

SEO cursus of opleiding

Volg je een SEO cursus of opleiding, dan is de online-tool SEO-dashboard een ideaal hulpmiddel om onderzoek te doen aan de SEO optimalisatie van een website.

SEO cursus

Op dit moment geven wij geen SEO cursus of opleiding. Wel kun je bij ons gebruik maken van SEO software en de SEO checklist downloaden. Voor klanten die ook een website bij ons afnemen, geven wij vaak één op één een uitleg over het gebruik van hun website. SEO maakt hier onderdeel van uit.

Indien gewenst kunnen we een apart dagdeel plannen voor een SEO-cursus, waarin we uitleggen wat zoekmachine optimalisatie is, zoekwoord onderzoek en wat je op SEO gebied aan je website kunt verbeteren zodat deze beter vindbaar wordt in Google en andere zoekmachines.
Daarbij maken we ook gebruik van onze eigen SEO-dashboard.
Deze tool biedt o.a. de volgende elementen:

Andere SEO-tools

Afhankelijk van welk CMS is gebruikt maken we gebruik van Yoast SEO (WordPress) of PWT-SEO (Joomla). Beide extensies zijn uitbreidingen op het CMS en geven de gebruiker directe informatie over de SEO status van teksten die op de website worden gebruikt.

WordPress SEO
Het SEO dashboard is een prima aanvulling op een WordPress SEO cursus aangezien deze software  ook je WordPresss website kan scannen en een SEO rapportage kan maken, als aanvulling op de Yoast SEO-tool.

Joomla SEO
Hetzelfde geldt voor een Joomla SEO cursus, ook een Joomla website wordt prima gescand en een goed bruikbaar SEO-advies wordt zichtbaar. Daarmee kan het goed gebruikt worden naast SEO-PWT de SEO-analyse tool van je Joomla website.

 

Volg jij een SEO cursus of opleiding?

Wil je met je website bovenaan komen in Google, meer bezoekers krijgen en dus beter vindbaar? En volg je daarvoor een training of cursus? Dan kun je gebruik maken van onze software. Als je ook een website hebt die je wilt verbeteren, koppelen wij deze aan je software en kun jij optimaal je SEO-cursus volgen. Vraag bij ons op wat de mogelijkheden zijn.

Linkbuilding

Linkbuilding is het actief links verkrijgen op andere websites die naar jouw website verwijzen. Zoekmachines zoals Google zien linkjes naar jouw website namelijk als een stem van iemand. En hoe meer stemmen je krijgt, hoe meer Google jouw website als relevant en waardevol zal zien. Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van de hele SEO-strategie; daarom is het ook opgenomen in mijn SEO-dashboard. Je krijgt automatisch een overzicht van alle relevante websites (gebaseerd op jouw zoekwoorden) en het is mogelijk om direct een bericht te sturen waarin je ze vraagt om te linken naar jouw website..

linkbuilding overzicht

Het vinden van relevante linkpartners (websites waarop jij een link wil hebben naar jouw site) is een tijdrovende klus. Je zult eerst websites moeten vinden die geschikt zijn en vervolgens checken of ze ook links opnemen (link pagina, partner overzicht,...). En je zult contactgegevens moeten opzoeken aan wie je een verzoek kunt sturen.
Het SEO-dashboard voorziet in een mogelijkheid om veel te automatiseren. Je krijgt een overzicht van alle linkpartners, gebaseerd op de door jouw opgegeven zoekwoorden, links van concurrenten, startpagina's (en klonen daarvan), blog netwerken en eventueel je eigen contacten die je kunt importeren.

linkpartners zoeken overzicht

Het verkrijgen van goede en relevante pagina's, die gaan over het onderwerp waar ook jouw site over gaat, kan bijv. via Google, die backlink partners zoekt op basis van een zoekwoord dat je zelf opgeeft.

linkbuilding via google

Heb je eenmaal een lijst van sites waar je graag een link wilt plaatsen, dan kun je een standaard e-mail opmaken (template) en deze als basis gebruiken voor de communicatie met de beheerders van de gevonden websites. De ene keer kun je direct een mail versturen, de andere keer zul je een formulier op hun site moeten invullen (bij startpagina-achtige sites). In zo'n geval kun je makkelijk jouw gegevens één voor één kopiëren en in het formulier plakken.
Tevens kun je follow-up e-mails instellen die automatisch verstuurd worden als jouw link nog niet is geplaatst. Met deze dripmail techniek, kost het je weinig tijd én verkrijg je het hoogste rendement uit jouw link-building activiteiten. Ideaal voor de webmaster of SEO-professional.

linkbuilding email template

Automatisch controle op geplaatste links

Standaard worden automatisch alle geplaatste links periodiek gecontroleerd. In de praktijk komt het wel eens voor dat webmasters links verwijderen, waardoor je ongemerkt je opgebouwde positie kwijtraakt. Om dat te voorkomen detecteert het SEO-dashboard de geplaatste links en geeft een waarschuwing als er eentje wordt verwijderd. In zo'n geval kun je snel met 1 klik een herinnering sturen naar de webmaster met het verzoek de link weer te plaatsen.

Linkbuilding automatiseren

Met het SEO-dashboard kun je linkbuilding eenvoudig automatiseren. Het vinden van linkbuilding prospects op basis van concurrenten, startpagina's / linkpagina's in jouw branche, relevante blog artikelen; het wordt allemaal makkelijk gemaakt met de aangeboden tools. Start vandaag nog met het aanmaken van een geautomatiseerde dripmail campagne om maximaal resultaat te behalen uit je website. De controle of een link is geplaatst en er nog steeds staat, wordt ook door het SEO-dashboard gecheckt.

On-page SEO

Het meest technische deel van SEO-dashboard is het onpage SEO scherm. Hier vind je alle items die van invloed zijn op de SEO score van je website en die je binnen de site kunt aanpassen; vandaar de term 'onpage'.
Je kunt daarbij nog onderscheid maken tussen techniek (HTML-code, snelheid, etc) en de inhoud (tekst, kopjes, afbeeldingen) van de site.
Het SEO-dashboard geeft heel gestructureerd aan welke items verbetering behoeven en wat er dan verbeterd kan worden.
Er is geen limiet aan het aantal pagina's dat je gebruikt binnen het SEO-dashboard.

Op de overzichtspagina van onpage SEO zie je alle items en het aantal pagina's waar verbeteringen mogelijk zijn. Ieder item geeft duidelijk aan wat er aan de hand is. Met deze informatie ben je in staat om zelf je webpagina's te verbeteren, of je laat het je webmaster doen. Besteed je de zoekmachine optimalisatie aan mij uit, dan ga ik met deze punten aan de slag.

onpage SEO score alle issues

Een volgende stap is dat je op pagina niveau de verbeterpunten bekijkt. Voor elke gescande pagina is er een lijst met meer dan 50 items waarop gecheckt wordt hoe de status is op SEO gebied.

De onpage analyse van een pagina begint met de weergave van de SERP-preview. (SERP = Search Engine Results Page, ofwel de resultatenpagina van een zoekmachine, in dit geval Google.)
Je ziet hier hoe de pagina in de Google resultaten zichtbaar wordt. Er wordt gecheckt op de aanwezigheid, juiste lengte en relevantie van de paginatitel en de meta-beschrijving (meta-description).

 onpage serp preview

Bij Indexeerbaarheid wordt er gecheckt hoe goed de pagina door een zoekmachine 'geïndexeerd' kan worden. Er wordt o.a. gecontroleerd of het indexeren niet wordt geblokkeerd (bijv. door robots.txt of een metatag), of er een canonical URL is gevonden, en of de pagina in de sitemap is terug te vinden. (In het voorbeeld hieronder blijkt dat de pagina niet in de sitemap staat!)
Verder wordt het kortste pad naar de pagina getoond.

onpage indexeerbaarheid

Bij Content onderzoek en optimalisatie wordt de tekst van je webpagina geanalyseerd en vergeleken met concurrenten.
In het bovenste deel kun je een zoekterm (focus zoekwoord) opgeven, waarna meteen wordt gecheckt of deze voorkomt in de titel, meta beschrijving en de eerste paragraaf.

focus zoekwoord opgeven voor pagina

In het volgende deel wordt realtime je pagina geanalyseerd op basis van het opgegeven focus zoekwoord en vergeleken met concurrerende pagina's die Google vindt op basis van dat zoekwoord. In principe is dit een TF*IDF analyse.
Tevens krijg je suggesties over onderwerpen en voorbeelden van teksten zoals andere websites die gebruiken op basis van het focus zoekwoord, zodat je jouw webpagina kunt verbeteren.

realtime AI analyse van focus zoekwoord

De Content wordt verder gecontroleerd op de aanwezigheid van de belangrijkste heading, H1. Is deze aanwezig? Wordt hij slechts 1x gebruikt? (Meerdere keren is niet OK.) Bevat de H1 voldoende informatie? Etc.
Of de headers (H1, H2, H3)  ook in de juiste volgorde staan, wordt ook gecontroleerd. Middels een grafische weergave kun je ontdekken waar welke heading staat.
Ook de 1e paragraaf van de pagina wordt gecontroleerd; is deze relevant? Tenslotte wordt de leesbaarheid van de pagina gecheckt; hoe lang is de leestijd en hoe makkelijk of moeilijk is deze?

controle op headings, 1e paragraaf en leesbaarheid

In het onderdeel afbeeldingen worden alle afbeeldingen gecheckt. Een thumbnail van elke afbeelding wordt getoond met: de ALT-tekst; de opgegeven width en height attributen; de originele afmetingen; de afmetingen waarmee de afbeelding op de site staat. Is er iets niet goed, dan wordt dat aangegeven met een reden waarom en hoe het beter kan.

onpage afbeeldingen check

Maak je gebruik van Facebook of Twitter, dan kun je je webpagina aanvullen met Open Graph data, waarmee je aan Facebook en Twitter aangeeft wat de titel, beschrijving en bijbehorende afbeelding is van je webpagina. Heb je deze gegevens goed geïmplementeerd, dan zie je in het SEO-dashboard een preview van deze gegevens. Ook wordt er aangegeven of de gegevens compleet zijn en, als dat niet zo is, wat er ontbreekt.

onpage open graph check

Technische problemen op je pagina worden ook gecontroleerd en weergegeven. Verwijst de pagina goed door? (Geen problemen met htaccess?) Is de taal en het land van de pagina goed ingesteld? Is SSL goed ingeregeld? Al deze technische issues worden weergegeven in het SEO dashboard.

onpage techniek check

Niet alleen de weergave op een desktop wordt gecontroleerd; ook de weergave op een mobiel wordt gecheckt. Zijn headings nog steeds goed leesbaar? Is er een AMP-versie beschikbaar van de pagina? Worden er frames gebruikt? Etc.

onpage mobiel check

Hoe is het gesteld met de snelheid van je pagina? In het onderdeel Snelheid zie je exact hoe lang het duurt voordat de hele pagina is opgebouwd. Gemeten wordt: de DNS reactie; de reactie van de server; de pagina opbouw. Tevens wordt er gecontroleerd op compressie (van CSS en Javascript bestanden) en of CSS bestanden zijn gecombineerd.

onpage snelheid

 

Gebruik je Google Analytics en Google Search Console en heb je beide in het SEO-dashboard toegang gegeven? Ideaal! Dan beschik je ook op pagina niveau over de gegevens uit beide systemen binnen het Onpage SEO deel van elke pagina.

onpage weergave Google Analytics en Search Console

 

Zoekwoord ranking

Afhankelijk van het publiek dat je wil bereiken met je website, kun je een Google zoekmachine koppelen aan je zoekwoord ranking. Is een site gericht op de Nederlandse markt, dan kun je Google.nl kiezen. Dagelijks worden de zoekresultaten opgehaald voor de door jou opgegeven zoekwoorden, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen Google Desktop, Google Mobiel en Google lokaal (je kunt daarvoor een plaatsnaam opgeven). De dagelijkse resultaten worden allemaal opgeslagen, zodat je van een zoekwoord ook het verloop in de tijd kunt bekijken. Ook kun je enkele concurrenten opgeven en de resultaten daarmee vergelijken.

Overzicht van zoekwoord resultaten

Nadat je een hele lijst met zoekwoorden / termen hebt opgegeven, zal SEO-dashboard je site scannen en de positie van je zoekwoorden bij Google ophalen. Vervolgens wordt dagelijks de positie van al je zoekwoorden gecheckt en bijgehouden. Bekijk de resultaten op landelijk niveau, voor mobiel en op lokaal niveau.

 zoekwoorden1

Niet alleen de positie van elke zoekterm wordt dagelijks vastgelegd, ook wordt informatie getoond over het maandelijks zoekvolume, de SEO score (dit is een berekening  aan de hand van het aantal concurrenten en de Pagina Autoriteit van deze pagina's) en de CPC-waarde (kosten per klik in Google Ads).

Gebruik je veel zoekwoorden, dan kun je het overzicht snel verliezen. Het SEO dashboard voorziet ook daarin; je kunt zoektermen als favoriet markeren (sterretje) of van een categorie-label voorzien. De zoektermen worden dan alfabetisch per categorie gegroepeerd en weergegeven, wel zo overzichteljk. Ook kun je per zoekwoord opgeven wat de start-positie in Google was bij aanvang en/of een gastgebruiker het zoekwoord mag bekijken (alleen voor pro-gebruikers).

 zoekwoord instellingen

 

Interne concurrentie?

Soms kan een zoekwoord ervoor zorgen dat er 2 pagina's (2 verschillende URL's) door Google gezien worden als belangrijk. Beide URL's 'scoren' bij Google en krijgen een positie in de ranglijst. Veelal is het zo dat je op dat ene zoekwoord graag gevonden wil worden op een specifieke pagina. Doordat Google 2 pagina's ziet krijg je een interne strijd om de positie, een zogenaamde interne concurrentie, wat slecht is voor de positie van beide URL's. Het is belangrijk dat Google weet welke pagina getoond moet worden bij welke zoekterm.
Het SEO-dashboard geeft dit duidelijk weer, zodat je maatregelen kunt nemen.

zoekwoorden interne concurrentie

 

Hoe scoren je concurrenten?

Doordat je ook de websites van concurrenten kunt opgeven, worden de zoekresultaten van deze concurrenten ook uit Google gehaald en opgeslagen binnen het SEO-dashboard. Je kunt jouw site makkelijk per zoekwoord vergelijken met die van je concurrent. In onderstaand voorbeeld is te zien dat www.mijn-site.nl nog helemaal niet scoort op de opgegeven zoekwoorden, terwijl de concurrent dat al wel doet.

zoekwoord concurrentie overzicht

 

De daling en stijging van elke positie wordt netjes weergegeven. Je kunt tot 9 concurrenten opgeven en volgen.

zoekwoorden concurrentie vergelijk

Webdesign

Campagne website of Joomla CMS
 

Lees meer

Joomla CMS

Wij zijn gespecialiseerd in Joomla websites
 

Lees meer

Hosting

Betrouwbare hosting voor professionals
 

Lees meer

SEO

Je website verbeteren zodat deze hoger scoort in Google
 

Lees meer

overzicht logos

Samen voor het beste resultaat

We werken graag samen met andere professionals aan mooie projecten; zowel op het gebied van website ontwikkeling als hosting en zoekmachine optimalisatie (SEO). De afgelopen jaren heb ik gewerkt voor diverse bedrijven, reclamebureaus en internetbedrijven.
In veel gevallen heb ik de hosting geregeld, een Joomla site gebouwd en het technisch onderhoud van de Joomla website onder mijn beheer genomen. Voor enkele partners heb ik ook een SEO traject gedaan, oftewel het vindbaar maken in Google van de website.

 

 

 

Contact

1-2-appletree vof
tel: 078-6179510
info@1-2-appletree.nl

Offerte aanvragen

KvK: 84555270

Internetburo Dordrecht

Als internet bureau helpen wij ZZP-ers, bedrijven en organisaties uit heel Nederland met het ontwikkelen van websites. Vanuit onze vestiging in Dordrecht werken wij voor regionale (Dordrecht, Rotterdam) en nationale opdrachtgevers.

 

1-2-appletree werkt mee in BizzMix:

BizzMix small