Het meest technische deel van SEO-dashboard is het onpage SEO scherm. Hier vind je alle items die van invloed zijn op de SEO score van je website en die je binnen de site kunt aanpassen; vandaar de term 'onpage'.
Je kunt daarbij nog onderscheid maken tussen techniek (HTML-code, snelheid, etc) en de inhoud (tekst, kopjes, afbeeldingen) van de site.
Het SEO-dashboard geeft heel gestructureerd aan welke items verbetering behoeven en wat er dan verbeterd kan worden.
Er is geen limiet aan het aantal pagina's dat je gebruikt binnen het SEO-dashboard.
Op de overzichtspagina van onpage SEO zie je alle items en het aantal pagina's waar verbeteringen mogelijk zijn. Ieder item geeft duidelijk aan wat er aan de hand is. Met deze informatie ben je in staat om zelf je webpagina's te verbeteren, of je laat het je webmaster doen. Besteed je de zoekmachine optimalisatie aan mij uit, dan ga ik met deze punten aan de slag.
Een volgende stap is dat je op pagina niveau de verbeterpunten bekijkt. Voor elke gescande pagina is er een lijst met meer dan 50 items waarop gecheckt wordt hoe de status is op SEO gebied.
De onpage analyse van een pagina begint met de weergave van de SERP-preview. (SERP = Search Engine Results Page, ofwel de resultatenpagina van een zoekmachine, in dit geval Google.)
Je ziet hier hoe de pagina in de Google resultaten zichtbaar wordt. Er wordt gecheckt op de aanwezigheid, juiste lengte en relevantie van de paginatitel en de meta-beschrijving (meta-description).
Bij Indexeerbaarheid wordt er gecheckt hoe goed de pagina door een zoekmachine 'geïndexeerd' kan worden. Er wordt o.a. gecontroleerd of het indexeren niet wordt geblokkeerd (bijv. door robots.txt of een metatag), of er een canonical URL is gevonden, en of de pagina in de sitemap is terug te vinden. (In het voorbeeld hieronder blijkt dat de pagina niet in de sitemap staat!)
Verder wordt het kortste pad naar de pagina getoond.
Bij Content onderzoek en optimalisatie wordt de tekst van je webpagina geanalyseerd en vergeleken met concurrenten.
In het bovenste deel kun je een zoekterm (focus zoekwoord) opgeven, waarna meteen wordt gecheckt of deze voorkomt in de titel, meta beschrijving en de eerste paragraaf.
In het volgende deel wordt realtime je pagina geanalyseerd op basis van het opgegeven focus zoekwoord en vergeleken met concurrerende pagina's die Google vindt op basis van dat zoekwoord. In principe is dit een TF*IDF analyse.
Tevens krijg je suggesties over onderwerpen en voorbeelden van teksten zoals andere websites die gebruiken op basis van het focus zoekwoord, zodat je jouw webpagina kunt verbeteren.
De Content wordt verder gecontroleerd op de aanwezigheid van de belangrijkste heading, H1. Is deze aanwezig? Wordt hij slechts 1x gebruikt? (Meerdere keren is niet OK.) Bevat de H1 voldoende informatie? Etc.
Of de headers (H1, H2, H3) ook in de juiste volgorde staan, wordt ook gecontroleerd. Middels een grafische weergave kun je ontdekken waar welke heading staat.
Ook de 1e paragraaf van de pagina wordt gecontroleerd; is deze relevant? Tenslotte wordt de leesbaarheid van de pagina gecheckt; hoe lang is de leestijd en hoe makkelijk of moeilijk is deze?
In het onderdeel afbeeldingen worden alle afbeeldingen gecheckt. Een thumbnail van elke afbeelding wordt getoond met: de ALT-tekst; de opgegeven width en height attributen; de originele afmetingen; de afmetingen waarmee de afbeelding op de site staat. Is er iets niet goed, dan wordt dat aangegeven met een reden waarom en hoe het beter kan.
Maak je gebruik van Facebook of Twitter, dan kun je je webpagina aanvullen met Open Graph data, waarmee je aan Facebook en Twitter aangeeft wat de titel, beschrijving en bijbehorende afbeelding is van je webpagina. Heb je deze gegevens goed geïmplementeerd, dan zie je in het SEO-dashboard een preview van deze gegevens. Ook wordt er aangegeven of de gegevens compleet zijn en, als dat niet zo is, wat er ontbreekt.
Technische problemen op je pagina worden ook gecontroleerd en weergegeven. Verwijst de pagina goed door? (Geen problemen met htaccess?) Is de taal en het land van de pagina goed ingesteld? Is SSL goed ingeregeld? Al deze technische issues worden weergegeven in het SEO dashboard.
Niet alleen de weergave op een desktop wordt gecontroleerd; ook de weergave op een mobiel wordt gecheckt. Zijn headings nog steeds goed leesbaar? Is er een AMP-versie beschikbaar van de pagina? Worden er frames gebruikt? Etc.
Hoe is het gesteld met de snelheid van je pagina? In het onderdeel Snelheid zie je exact hoe lang het duurt voordat de hele pagina is opgebouwd. Gemeten wordt: de DNS reactie; de reactie van de server; de pagina opbouw. Tevens wordt er gecontroleerd op compressie (van CSS en Javascript bestanden) en of CSS bestanden zijn gecombineerd.
Gebruik je Google Analytics en Google Search Console en heb je beide in het SEO-dashboard toegang gegeven? Ideaal! Dan beschik je ook op pagina niveau over de gegevens uit beide systemen binnen het Onpage SEO deel van elke pagina.