Afhankelijk van het publiek dat je wil bereiken met je website, kun je een Google zoekmachine koppelen aan je zoekwoord ranking. Is een site gericht op de Nederlandse markt, dan kun je Google.nl kiezen. Dagelijks worden de zoekresultaten opgehaald voor de door jou opgegeven zoekwoorden, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen Google Desktop, Google Mobiel en Google lokaal (je kunt daarvoor een plaatsnaam opgeven). De dagelijkse resultaten worden allemaal opgeslagen, zodat je van een zoekwoord ook het verloop in de tijd kunt bekijken. Ook kun je enkele concurrenten opgeven en de resultaten daarmee vergelijken.
Overzicht van zoekwoord resultaten
Nadat je een hele lijst met zoekwoorden / termen hebt opgegeven, zal SEO-dashboard je site scannen en de positie van je zoekwoorden bij Google ophalen. Vervolgens wordt dagelijks de positie van al je zoekwoorden gecheckt en bijgehouden. Bekijk de resultaten op landelijk niveau, voor mobiel en op lokaal niveau.
Niet alleen de positie van elke zoekterm wordt dagelijks vastgelegd, ook wordt informatie getoond over het maandelijks zoekvolume, de SEO score (dit is een berekening aan de hand van het aantal concurrenten en de Pagina Autoriteit van deze pagina's) en de CPC-waarde (kosten per klik in Google Ads).
Gebruik je veel zoekwoorden, dan kun je het overzicht snel verliezen. Het SEO dashboard voorziet ook daarin; je kunt zoektermen als favoriet markeren (sterretje) of van een categorie-label voorzien. De zoektermen worden dan alfabetisch per categorie gegroepeerd en weergegeven, wel zo overzichteljk. Ook kun je per zoekwoord opgeven wat de start-positie in Google was bij aanvang en/of een gastgebruiker het zoekwoord mag bekijken (alleen voor pro-gebruikers).
Interne concurrentie?
Soms kan een zoekwoord ervoor zorgen dat er 2 pagina's (2 verschillende URL's) door Google gezien worden als belangrijk. Beide URL's 'scoren' bij Google en krijgen een positie in de ranglijst. Veelal is het zo dat je op dat ene zoekwoord graag gevonden wil worden op een specifieke pagina. Doordat Google 2 pagina's ziet krijg je een interne strijd om de positie, een zogenaamde interne concurrentie, wat slecht is voor de positie van beide URL's. Het is belangrijk dat Google weet welke pagina getoond moet worden bij welke zoekterm.
Het SEO-dashboard geeft dit duidelijk weer, zodat je maatregelen kunt nemen.
Hoe scoren je concurrenten?
Doordat je ook de websites van concurrenten kunt opgeven, worden de zoekresultaten van deze concurrenten ook uit Google gehaald en opgeslagen binnen het SEO-dashboard. Je kunt jouw site makkelijk per zoekwoord vergelijken met die van je concurrent. In onderstaand voorbeeld is te zien dat www.mijn-site.nl nog helemaal niet scoort op de opgegeven zoekwoorden, terwijl de concurrent dat al wel doet.
De daling en stijging van elke positie wordt netjes weergegeven. Je kunt tot 9 concurrenten opgeven en volgen.