Linkbuilding is het actief links verkrijgen op andere websites die naar jouw website verwijzen. Zoekmachines zoals Google zien linkjes naar jouw website namelijk als een stem van iemand. En hoe meer stemmen je krijgt, hoe meer Google jouw website als relevant en waardevol zal zien. Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van de hele SEO-strategie; daarom is het ook opgenomen in mijn SEO-dashboard. Je krijgt automatisch een overzicht van alle relevante websites (gebaseerd op jouw zoekwoorden) en het is mogelijk om direct een bericht te sturen waarin je ze vraagt om te linken naar jouw website..
Het vinden van relevante linkpartners (websites waarop jij een link wil hebben naar jouw site) is een tijdrovende klus. Je zult eerst websites moeten vinden die geschikt zijn en vervolgens checken of ze ook links opnemen (link pagina, partner overzicht,...). En je zult contactgegevens moeten opzoeken aan wie je een verzoek kunt sturen.
Het SEO-dashboard voorziet in een mogelijkheid om veel te automatiseren. Je krijgt een overzicht van alle linkpartners, gebaseerd op de door jouw opgegeven zoekwoorden, links van concurrenten, startpagina's (en klonen daarvan), blog netwerken en eventueel je eigen contacten die je kunt importeren.
Het verkrijgen van goede en relevante pagina's, die gaan over het onderwerp waar ook jouw site over gaat, kan bijv. via Google, die backlink partners zoekt op basis van een zoekwoord dat je zelf opgeeft.
Heb je eenmaal een lijst van sites waar je graag een link wilt plaatsen, dan kun je een standaard e-mail opmaken (template) en deze als basis gebruiken voor de communicatie met de beheerders van de gevonden websites. De ene keer kun je direct een mail versturen, de andere keer zul je een formulier op hun site moeten invullen (bij startpagina-achtige sites). In zo'n geval kun je makkelijk jouw gegevens één voor één kopiëren en in het formulier plakken.
Tevens kun je follow-up e-mails instellen die automatisch verstuurd worden als jouw link nog niet is geplaatst. Met deze dripmail techniek, kost het je weinig tijd én verkrijg je het hoogste rendement uit jouw link-building activiteiten. Ideaal voor de webmaster of SEO-professional.
Automatisch controle op geplaatste links
Standaard worden automatisch alle geplaatste links periodiek gecontroleerd. In de praktijk komt het wel eens voor dat webmasters links verwijderen, waardoor je ongemerkt je opgebouwde positie kwijtraakt. Om dat te voorkomen detecteert het SEO-dashboard de geplaatste links en geeft een waarschuwing als er eentje wordt verwijderd. In zo'n geval kun je snel met 1 klik een herinnering sturen naar de webmaster met het verzoek de link weer te plaatsen.
Linkbuilding automatiseren
Met het SEO-dashboard kun je linkbuilding eenvoudig automatiseren. Het vinden van linkbuilding prospects op basis van concurrenten, startpagina's / linkpagina's in jouw branche, relevante blog artikelen; het wordt allemaal makkelijk gemaakt met de aangeboden tools. Start vandaag nog met het aanmaken van een geautomatiseerde dripmail campagne om maximaal resultaat te behalen uit je website. De controle of een link is geplaatst en er nog steeds staat, wordt ook door het SEO-dashboard gecheckt.