In het SEO-dashboard kun je gegevens tonen uit andere bronnen, zoals Google Analytics, Facebook, etc. Met deze slimme koppelingen heb je nog maar 1 plek waar je de prestaties van je website kunt bekijken: je zoekwoorden, je bezoekers, fans, advertenties allemaal op 1 plek.
En dat alles kan ook nog maandelijks in een SEO-rapportage zichtbaar worden gemaakt in een pdf. Ideaal als je deze gegevens wilt delen met collega's, directie, klanten, etc.
Google Analytics
Op de pagina 'Analytics' in het SEO-dashboard kun je je Google Analytics account koppelen. Nadat je dat hebt gedaan, krijg je de belangrijkste elementen uit Google Analytics binnen je eigen SEO-dashboard te zien. Dit is onderverdeeld in:
- kanalen (overzichts pagina, organisch verkeer, betaalde zoekopdrachten, display, social, referral, e-mail, overige)
- publiek (lokaal, leeftijd, geslacht, apparaten, mobiel)
- conversies (doelen, e-commerce)
- pagina's (alle pagina's, landingspagina's, exit pagina's)
De pagina's vertonen veelal een grafische weergave en een tabel, waarbij ineen tabel vaak nog gefilterd kan worden, bijvoorbeeld op: pagina weergave, gemiddelde tijd op pagina, bounce rate, etc.
Heb je een e-commerce site en in Google doelen vastgelegd, dan zijn ook deze zichtbaar in het SEO-dashboard.
Google Search Console
Een door mij veel gebruikte tool is Google Search Console (GSC) een onmisbaar gereedschap die Google biedt om te zien hoe je website presteert in Google. Heb je GSC gekoppeld aan je SEO-dashboard (tools > Search Console), dan heb je direct toegang tot o.a. de zoekwoorden waarop je site gevonden wordt, de doorklikratio, de gemiddelde positie van je zoekwoorden in Google, het aantal impressies, etc. De gegevens van GSC zijn ook weer beschikbaar per pagina in het onderdeel: On-page SEO.
Google Mijn bedrijf
Google Mijn Bedrijf is een dienst van Google. Dit is wat ze er zelf over schrijven: Google Mijn Bedrijf is een gratis tool waarmee u kunt beheren hoe uw lokale bedrijf wordt weergegeven in Google-producten, zoals Google Maps en Zoeken. Als u een bedrijf heeft dat services op een bepaalde locatie levert aan klanten of als u services levert aan klanten binnen een aangegeven servicegebied, kunnen mensen u vinden via Google Mijn Bedrijf. Als bedrijven zijn geverifieerd op Google, is de kans twee keer zo groot dat gebruikers ze als betrouwbaar beschouwen.
Ook deze dienst kun je simpel koppelen aan je SEO-dashboard, waardoor de volgende informatie beschikbaar komt: het aantal mensen dat via Google Mijn Bedrijf op je website komt, een routebeschrijving hebben bekeken of die je direct gebeld hebben.
Facebook Insights
Je Facebook bedrijfspagina kun je ook eenvoudig koppelen aan je SEO-dashboard., je krijgt dan inzicht in je fans, interactie, bereik en posts.
Je kunt het aantal fans in de gaten houden en hoeveel er afvallen of bijkomen, wat de interacties zijn per dag en wat voor interacties er plaats vinden (likes, comments, etc) Het bereik van je Facebook inspanningen en uiteraard wat de interactie is per post.
Interacties in Facebook Posts - IPM+
Binnen je SEO-dashboard wil je natuurlijk graag zien welke posts je hebt geplaatst en wat de interacties zijn per bericht. Ook daarin is voorzien.
Van elke post wordt de beschrijving en afbeelding getoond en de waarden: IPM+, shares, likes en comments.
IPM+ vereist wat uitleg: de IPM+ waarde van een post zegt iets over de interacties en engament per 1.000 bereikte gebruikers. Je kunt op die manier een duidelijk beeld krijgen over wat een post doet op Facebook. Hoe populair het is zodat je bij een volgende post hierop kunt bijsturen.
Met de Instagram koppeling houd je precies bij hoe een campagne verloopt. Welke instagram updates zijn succesvol, zie hoe het aantal volgers toeneemt en hou het aantal likes en comment bij. Deel dit eventueel met anderen.
Je kunt de Linkedin interacties van je bedrijfspagina inzichtelijk maken, je netwerk tonen en de score van je geplatste posts weergeven. Van je Linkedin volgers kun je precies zien waar ze vandaan komen (regio) wat hun vakgebeied is en functie en hoe groot de ondernemingen zijn waarin je volgers werkzaam zijn.
Uiteraard kun je ook de interactie van je Linkedin posts terug zien en daaruit afleiden welke posts succcesvol zijn en welke niet.
Google ads en Facebook advertenties
Gebruik je Google Ads of Facebook Advertenties, dan koppel je heel eenvoudig ook deze diensten aan je SEO-dashboard, zodat ook de belangrijkste gegevens van deze diensten direct beschikbaar zijn, wel zo makkelijk.
Uiteraard kun je ook hierin filteren, per periode, advertentiegroep, etc.
Zelf gebruik ik deze rapportage voor mijn klanten. Ik maak een eenvoudig SEO-rapport aan met Google Ads erin en 1x per maand wordt er automatisch een SEO-rapport als pdf gegenereerd en naar me toegemaild. Even checken, factuur naar de klant (met de kosten voor het klikbudget) en het pdf rapport erachteraan.
Ook de zoekwoorden waarmee je Adwords advertenties worden getoond zijn direct te bekijken: