De elevator pitch voor op je website

Met een elevator pitch op je website laat je duidelijk aan de webbezoeker zien wie jij bent, wat je doet en of je de geschikte persoon bent voor wat de potentiële klant nodig heeft.

Iemand die op zoek is naar een oplossing voor zijn probleem en die op jouw site belandt, wil binnen enkele seconden weten of jij de juiste partner bent om zaken mee te doen.
Je klant heeft vaak een uniek probleem en wil daar een adequate oplossing voor.
Presenteer jij jezelf als iemand die ‘dat ook wel eens heeft gedaan’ of die ‘alles’ doet voor ‘iedereen’?, dan kom je niet kundig over. De potentiële klant heeft een uniek probleem en zoekt daarvoor een expert. Laat zien dat jij dat bent. Met een elevator pitch kun je heel kort direct aangeven dat jij de expert bent, die hij zoekt.

Maar hoe doe je dat?

Hoe kom je nu tot een juiste elevator pitch die exact aangeeft wat je doet en voor wie? Het vinden van de juiste woorden, de juiste ingrediënten is nog niet zo makkelijk. Onderstaande oefening kan daarbij helpen.

elevator pitch lijst

Neem een vel papier en schrijf bovenaan 4 kopjes:
Omschrijving - Belangrijk - Uniek - Totaal

Onder ‘Omschrijving’ schrijf je alles op wat iemand van jou moet weten:
Wat heb je te bieden? Voor wie werk je het liefst? Welke problemen los je op? En wat is dan het resultaat voor de klant? Wat maakt jou onderscheidend? Op welke manier doe je het? En hoe uniek is dat? Wat zeggen klanten over jou? Welke meerwaarde bied jij? Wat is het voordeel voor je klant? Wat kenmerkt jou als persoon? etc.

In de kolom ‘Belangrijk’ geef je elk genoteerd item een cijfer tussen 1 en 10. Je snapt het wel, 10 is heel belangrijk dat iemand dat weet, 1 is eigenlijk niet zo belangrijk.

Zo geef je in de kolom ‘Uniek’ ook weer een cijfer van 1 tot 10. 10 is dan ‘heel uniek’ en een 1 geeft aan dat bijna iedereen het zo doet.

In de ‘Totaal’ kolom tel je de punten bij elkaar op. Het resultaat is een score per item, neem de 3 of 4 items met de hoogste score en je hebt de ingrediënten die je kunt gebruiken voor je elevator pitch!
Je zult er nog wel wat aan moeten schaven, maar je hebt zojuist de basis gelegd voor een krachtige elevator pitch. Hier kun je wat moois van maken.

Als je je boodschap duidelijk hebt, formuleer je vervolgens een elevator pitch volgens de onderstaande formule:

“Ik (krachtig werkwoord) ……………….….
(wie help ik) ……………………
(wat is hun probleem) ………………………..
om / zodat / waardoor / waarmee
(resultaat / wat levert het de klant op) …………………… “

Als voorbeeld de elevator pitch van Laura Babeliowsky (van Get Clients Now):
“Ik coach zelfstandige dienstverleners (wie) die worstelen met hun acquisitie (probleem)
om meer klanten te vinden (oplossing) waardoor ze hun inkomen kunnen vergroten (resultaat).”

 

Ja, ik wil een website!

Contact

1-2-appletree vof
tel: 078-6179510
info@1-2-appletree.nl

Offerte aanvragen

KvK: 84555270

Internetburo Dordrecht

Als internet bureau helpen wij ZZP-ers, bedrijven en organisaties uit heel Nederland met het ontwikkelen van websites. Vanuit onze vestiging in Dordrecht werken wij voor regionale (Dordrecht, Rotterdam) en nationale opdrachtgevers.

 

1-2-appletree werkt mee in BizzMix:

BizzMix small