• Home
  • Blogartikelen schrijven

Hoe je snel 8 blogartikelen schrijft die je klanten graag lezen

Bloggen is een uitstekende manier om meer bezoekers naar je website te krijgen; vooral als je blogt over onderwerpen die je potentiële klant aanspreken én als je slim promotie maakt voor je blog. (zie: Je blog promoten)

Ben je een ambitieuze Zelfstandig Professional, dan zul je op regelmatige basis (bijv. 1x per maand) een blogartikel op je website willen plaatsen, het vermelden in je nieuwsbrief (die je gelijk verstuurd) en het delen via social media, zodat je bereik nog groter wordt.

In dit artikel een uitleg hoe je snel aan goede onderwerpen komt voor blogartikelen, die je potentiële klant zeker zullen aanspreken.

De taken van je klant en zijn problemen

In het ‘Waarde Propositie Canvas’ (of op zijn Engels: Value Proposition Canvas) worden de taken van de klant beschreven en de daarbij voorkomende klantpijnpunten en klantvoordelen.
De klantpijnpunten zijn de belangrijkste zorgen, angsten en problemen van je (potentiële) klanten.
Dit zijn dus de uitdagingen waar jouw doelgroep voor staat. Als je dit model voor ogen houdt, kun je snel onderwerpen bedenken die voor jouw potentiële klanten van belang zijn.

Bedenk 8 fouten die klanten maken en die betrekking hebben op jouw expertise.
Als je je doelgroep voor ogen houdt, dan kun je gemakkelijk 8 missers bedenken die herhaaldelijk aan de orde zijn. Vanwege gebrek aan inzicht, kennis en ervaring worden deze fouten gemaakt en het zijn uitstekende onderwerpen voor een blogartikel.

Als ik kijk naar mijn eigen doelgroep van klanten die een site nodig hebben, kan ik o.a. bloggen over:

  • keuze van hostingprovider
  • gebruik van Google Analytics
  • het belang van ‘titles’ en ‘goede link -omschrijvingen'
  • etc.

Schrijf een blogartikel

Per item kun je nu heel doelgericht een blogartikel schrijven. En tijdens dat schrijven kun je het probleem voor je klant helemaal uitleggen en oplossingen geven die je klant verder helpen.

blog vrouw achter laptop

Begin met een inleiding: beschrijf hoe je doelgroep het probleem verkeerd aanpakt en wat daarvan het gevolg is (herkenbaar voor de lezer).

Geef vervolgens tips om het probleem juist aan te pakken.

Geef een voorbeeld; het liefst in een verhalende vorm. Een verhaal leest makkelijker, blijft beter hangen en zal daardoor beter worden onthouden (storytelling).

Als conclusie vat je het probleem en de oplossing samen.

Als laatste nodig je de klant uit om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld door een pdf te downloaden, verzoek om contact op te nemen, aanvraagformulier in te vullen, ….

Door te schrijven over de problemen van je klant en de missers die ze maakten, laat je zien dat je dat van je doelgroep herkent en begrijpt. Door gratis tips te geven, laat je je expertstatus zien.

 

Nog meer blogonderwerp inspiratie?

Interview mensen die lijken op je klant, of hoe jouw ideale klant graag zou willen zijn.
Niet alleen zal dit jou motiveren en inspireren, ook je lezers willen graag lezen over hoe iemand succesvol geworden is en welke fouten ook zij eventueel gemaakt hebben.

Schrijf over lijstjes.
Lijstjes geven overzicht; zijn misschien niet origineel, maar wel heel effectief. Mensen zijn nu eenmaal dol op lijstjes.
Enkele voorbeelden:

  • Checklist
  • Tips, trucs, ideeën, …
  • Overzicht
  • Mooiste / lelijkste
  • Goedkoopste / duurste
  • Grootste / kleinste
  • Beste / slechtste

Trends en ontwikkelingen
Schrijf over jouw vakgebied en de trends die zich daarin afspelen. Doe eventueel een voorspelling; wat jij denkt dat er in de toekomst gaat gebeuren. Het hoeft helemaal niet uit te komen, maar je laat wel zien dat je erover nadenkt er er bovenop zit. Wellicht lokt het een mooie discussie uit en dat brengt de webbezoeker in contact met jou.

Video
In plaats van droge tekst, neem je je verhaal op op video en plaatst het op Youtube of Vimeo.
Het voordeel is ook dat je een video makkelijk kan bewerken, waardoor je boodschap beter en langer blijft hangen. Begin met een video te maken over een bestaand product of dienst van jou, waarmee je op een andere manier kunt laten zien wat je klant met jouw product of dienst kan.

 

Je blog promotensocial media

Is je blog klaar? Dan is het tijd om deze op je site te plaatsen en te delen via social media. De promotie kan beginnen!
Deel je blog op je Facebook pagina en zorg ervoor dat je gebruik maakt van de Open Graph metatags in je blog, zodat de titel, een korte inleiding en de blogfoto netjes door Facebook herkend en getoond worden.
Schrijf enkele korte tweets over je blog; bijv. deelonderwerpen en plaats die op Twitter met een link naar de blog op je site. Uiteraard voorzie je je tweets, waar mogelijk, van hashtags.

 

Samenvatting

Bloggen is een manier om je klanten te laten zien dat jij expert bent op je vakgebied en dat je hun problemen en vragen begrijpt. Ook laat je aan zoekmachines als Google zien dat je expert bent; door het gebruik van de juiste zoekwoorden in je kopjes en teksten zal Google je site op die termen beter kunnen indexeren.

Ga je met bloggen aan de gang, publiceer dan minstens 1x per 6 weken een blog artikel, liefst nog iets vaker. En pak deelonderwerpen uit je blog om te delen via social media (Facebook, Twitter, …) waarbij je verwijst naar de blog op je eigen site.

 

Ja, ik wil een website!

Contact

1-2-appletree vof
tel: 078-6179510
info@1-2-appletree.nl

Offerte aanvragen

KvK: 84555270

Internetburo Dordrecht

Als internet bureau helpen wij ZZP-ers, bedrijven en organisaties uit heel Nederland met het ontwikkelen van websites. Vanuit onze vestiging in Dordrecht werken wij voor regionale (Dordrecht, Rotterdam) en nationale opdrachtgevers.

 

1-2-appletree werkt mee in BizzMix:

BizzMix small