Aanbevelingen of testimonials van je klanten over jouw dienstverlening helpen je enorm om bezoekers op je site te overtuigen om met jou in zee te gaan. Een goede aanbeveling zorgt voor geloofwaardigheid en betrouwbaarheid en dat heb je nodig om je potentiële klant, die jou nog niet kent, te overtuigen.
Aanbevelingen zijn eigenlijk niets anders dan citaten van tevreden en enthousiaste klanten, waarin zij met eigen woorden weergeven wat ze aan jouw werkwijze gehad hebben: resultaten, voordelen, winst, ….
Wat een ander over je zegt heeft veel meer bewijskracht dan wat jij over jezelf kunt zeggen.
Een aanbeveling van ‘een echte klant’ werkt pas echt goed als er een naam bij vermeld staat; het liefst met foto en eventueel vermelding van bedrijf /functie /website.
Toon je aanbevelingen op je homepage, product/diensten pagina en projectpagina’s. Het geeft je website meer overtuigingskracht.
Waaraan voldoet een goede aanbeveling?
Om betrouwbaar over te komen, kun je het beste zoveel mogelijk van de onderstaande items in de aanbeveling vermelden:
- Hoe was de situatie voordat je klant gebruik maakte van jouw dienst of product?
Beschrijf het probleem van je klant en/of de situatie waarin hij zich bevond. - Wat heeft jouw dienstverlening je klant opgeleverd?
Beschrijf de resultaten; wat is er verbeterd? Het liefst met cijfers (2x zoveel klanten, 150% meer omzet, 5 kg minder gewicht, ...) - Naam van de klant
- Beroep of functie
- Woonplaats
- Website (indien van toepassing)
- Foto van klant (uiteraard met toestemming)
Als je al deze gegevens kunt vermelden, zorgt dat voor meer transparantie en dat leidt tot vertrouwen.
Wil je nog een stapje verder gaan; leg dan de aanbeveling vast op audio of video en laat dit op je site zien.
"Wat een schrik toen mijn gehackte website met een webwinkel ineens uit de lucht werd gehaald door flexwebhosting. Op aanraden van mijn vorige webmaster heb ik contact gezocht met Nico Bouwman (1-2-appletree). Die heeft gelukkig mijn website met achterstallig onderhoud weer opgeschoond online kunnen brengen."
Klaas van der Veen - www.dtgeenprobleem.nl
Vraag om een aanbeveling
Een aanbeveling krijg je niet zomaar, je zult er iets voor moeten doen, namelijk vragen.
Misschien is dit wel het lastigste onderdeel; gewoon je klant vragen of hij een aanbeveling wil geven of nog beter, of je hem mag interviewen zodat je de juiste vragen kunt stellen voor die krachtige aanbeveling.
Zodra een klant, na afloop van jullie samenwerking of zodra er resultaten zijn, je een compliment geeft, kun je dát als aanleiding gebruiken. Geef aan dat je het leuk vindt een compliment te krijgen en die klanttevredenheid graag als aanbeveling op je website zou willen tonen.
Of bel je klant en geef aan dat je graag een aanbeveling van hem zou willen krijgen en dat je hem daarover een mailtje zult sturen met uitleg.
Voorbeeld mail:
(per klant kun je deze het beste even personaliseren)
Beste ….
Zou je een aanbeveling voor me willen schrijven over jouw ervaring met mij en mijn dienstverlening? Daarmee help je vergelijkbare ondernemers in hun keuzeproces.
Wat betreft de inhoud: zou je kort kunnen vertellen waarom je een website wilde laten bouwen en wat je verwachtte van de websitebouwer. Daarna kun je iets vertellen over hoe we je geholpen hebben en wat het jou uiteindelijk heeft opgeleverd.
Alvast heel erg bedankt! Mocht je er niet uitkomen of vragen hebben, neem je dan even contact op?
Doorvragen
Wil je een nog betere aanbeveling voor jouw dienst/product, dan kun je nog het beste je klant interviewen. Dat doe je pas als je zeker weet dat je klant helemaal tevreden is.
Met onderstaande vragen krijg je geweldige antwoorden die je in je aanbeveling kunt gebruiken.
Wat heeft het (dienst/product) je opgeleverd?
Ben je eenmaal in gesprek met je klant, vraag dan door:
Welk deel van de (dienst/product) vind je het meest waardevol?
Hiermee krijg je gedetailleerde informatie, over de waarde van jouw dienst of product, die ook geloofwaardig zal zijn.
Kun je nog 3 andere voordelen van een dienst/product noemen?
Met deze vraag krijg je wellicht nog andere waardevolle voorbeelden, die je in de communicatie op je site kunt gebruiken.
Andere vragen die je kunt stellen voor een aanbeveling
Afhankelijk van wat je product of dienst is en hoe het gesprek loopt kun je gebruik maken van onderstaande vragen:
- Wat was je grootste probleem/uitdaging?
- Wat heb je aan de samenwerking als prettig ervaren?
- Waarmee heb ik je het meeste geholpen?
- Wat was er gebeurd als je geen hulp had ingeschakeld?
- Welke resultaten heb je bereikt?
- Wat is het grootste voordeel?
- Hoe ziet de situatie er nu uit?
- Wat verwacht je ervan in de toekomst?
- Hoe voel je je nu?
- Zou je mij aanbevelen bij vrienden/relaties?
Recommendation/Aanbeveling via Linkedin – nog beter!
Bij Linkedin werkt het net iets anders; je klant schrijft zelf de aanbeveling en jij kunt die niet redigeren. Daarom heeft een positieve aanbeveling op Linkedin extra waarde.
Wil je toch iets kunnen sturen, vraag je klant dan of hij een aanbeveling wil schrijven op Linkedin én geef aan dat je hem wat vragen per mail wilt sturen die hij kan verwerken in zijn aanbeveling op Linkedin.
Vragen voor een Linkedin aanbeveling:
De verleden vraag:
Hoe was de situatie voordat je me inhuurde?
De interventie vraag:
Wat sprak je het meeste aan in mijn aanpak?
De heden-vraag:
Hoe is de situatie nu?
Waar plaats je je aanbevelingen?
- Op je site: de homepage, de ‘Over mij’-pagina, contact- of andere specifieke pagina’s die belangrijk zijn in het koopproces van de bezoeker.
- Op Facebook
- Op je Google bedrijfspagina
- In een flyer of brochure
- In een Powerpoint-presentatie
- Op je Linkedin-profiel of bedrijfspagina
- Op YouTube (in geval van een video aanbeveling)
- In een artikel die over 'aanbevelingen' gaat