Voor bedrijven is het de ‘Over ons’-pagina en voor jou als Zelfstandig Professional de ‘Over mij’-pagina waar je je kunt profileren. Wie is nou de-vent-van-de-tent?
Sommige klanten geven aan dat de ‘Over ons’ of ‘Over mij’-pagina de best bezochte pagina is van de website; en dat is niet zonder reden. Vooral als je kennis-werker bent en je dus jouw kennis verkoopt, willen de klanten graag weten wie je bent en hoe en wat je doet.
Pak je het goed aan, dan kun je je bezoekers nog iets meer overtuigen dat jij degene bent, die hun probleem kan oplossen. Het zorgt ervoor dat de bezoeker weer een stapje verder komt in het proces van bezoeker naar klant.
De klant centraal
Je ‘Over mij’-pagina gaat over jou, als persoon, als expert, als probleem-oplosser-voor-je-klant. En daarmee gaat de pagina ook over je ideale klant. Lastig hè?
Je kunt dus je ideale klant centraal stellen door te zorgen dat de klant zichzelf herkent in hoe jij je profileert.
Laat je expert-status zien
Hoe laat je zien dat jij goed bent in je vak? Een cv laten zien is niet nodig (niet doen dus!) maar deel wel welke relevante opleidingen je hebt gedaan; welke bekende klanten je hebt geholpen; eventuele certificaten of onderscheidingen die je hebt ontvangen; hoeveel jaar je al ervaring hebt; dat je een boek hebt geschreven; etc.
Schrijf ook over wat jou motiveert datgene te doen wat je doet. En om het ook nog wat persoonlijker te maken, kun je gerust één persoonlijk aspect van jezelf vermelden.
What’s in it for me?
Als je hebt verteld wie je bent, wat je visie is en waarom je doet wat je doet, kun je kijken welke items je kunt vertalen naar een klantvoordeel. Hier wordt de (on)bewuste vraag van elke bezoeker beantwoord: What’s in it for me?
Laat je zien!
Ook niet onbelangrijk, laat zien wie je bent, letterlijk. Bijvoorbeeld door een goede professionele foto van jezelf te tonen. Jouw potentiële klanten zijn gewoon mensen die graag zaken doen met jou als mens. Daarnaast geeft het tonen van een foto vertrouwen.
Tips voor een goed foto:
- zorg dat je goed in beeld bent
- geen andere personen in beeld
- de kleuren van de foto moeten passen bij de huisstijl van je site
- gebruik een rustige achtergrond
- kijk in de lens, zodat je de bezoeker van de website aankijkt
- een beetje glimlachen is OK
- bonus: gebruik een achtergrond die past bij je werkzaamheden (herkenbaarheid)
TIP: Je kunt je foto laten testen op 'competent, likable en influential' door photofeeler.com
Afsluiten met een call-to-action
Als je bezoeker helemaal je ‘Over mij’-pagina heeft gelezen, komt hij onderaan bij jouw call-to-action. Wat wil je dat de bezoeker nu doet? Geef hem één keuze.
Laat ze je bellen, een mail sturen, inschrijven op je nieuwsbrief, een e-book downloaden, een volgende pagina (diensten aanbod) bekijken. Aan jou de keuze!
Voorbeelden van 'Over mij'-pagina’s
Caroline D. van Wijk is goed in bedrijven helpen met online communicatie; met name blogs. Op haar ‘Over mij'-pagina schrijft ze wat haar motiveert en voor wie ze graag werkt. De 'over-mij' pagina is voorzien van een duidelijke foto en aan de linkerkant de CTA (call-to-action): een mogelijkheid om je in te schrijven voor een weggever.
Jan Boon is acquisitiecoach en op zijn ‘Over mij'-pagina vertelt hij wat hij in het verleden heeft gedaan (waarmee hij zijn ervaring aangeeft) en wat hij nu doet. Onderaan de pagina staat een duidelijke call-to-action waarmee je een ‘gratis groeigesprek’ kunt aanvragen.
En op deze pagina, staat mijn Call-To-Action hieronder ;-)