responsive website laten maken

Spreekt jouw website de taal van de klant?

Hoe zorg je ervoor dat je met je website een goede indruk maakt op je potentiële klant? Laat zien dat je hem begrijpt en een oplossing kan bieden. Spreek de taal van de klant.

Veel websites spreken de taal van de professional en niet die van de klant.

En ja, ook ik maak me daar nog wel eens schuldig aan. Het is ook niet altijd makkelijk om ‘de taal van de klant’ te gebruiken. Als je in staat bent op je website in begrijpelijke taal uit te leggen waarom de klant bij jou als persoon/bedrijf aan het juiste adres is, zal dat zeker tot meer interessse en uiteindelijk meer klanten en omzet leiden.

Welk perspectief?

Vanuit welk perspectief benader je jouw potentiële klant via je website?
Als zelfstandig professional of expert ‘op jouw gebied’ heb je uren besteed aan kennis vergaren en daardoor veel praktijkervaring opgedaan, inclusief alle gangbare vaktaal die daarbij hoort. De neiging is groot dat je vanuit die expert-status tegen de klant gaat praten. Maar zal dat die klant echt aanspreken en zal hij het snappen? Grote kans van niet.

De uitdaging waar je nu voor staat is in begrijpelijke taal uitleggen wat jij voor je klant kunt betekenen.

En dat niet alleen! Je zult je ook in moeten leven met welke problemen je klant te maken heeft, waarvoor hij een oplossing wenst. Als je dat in je vingers krijgt, wordt het al een stuk makkelijker om dat goed te verwoorden.

What’s in it for me?

De klant wil weten: wat heb ik eraan? Wat levert het me op?

 

Vanuit de klant bekeken

Natuurlijk wil de klant graag een expert, iemand die al jáááren ervaring heeft en zijn probleem snel even oplost. En geloof me; er zijn naast jou nog vele andere experts waarbij de klant moeilijk kan inschatten of ze net zo goed zijn als jij dat bent …. of niet. De klant overtuigen dat jij de betere expert bent, gaat dan niet werken, helaas ;-)

Hoe overtuig jij de klant? Door zijn probleem te snappen, dat goed te verwoorden, en aan te geven wat voor oplossing jij kunt bieden. De dienst (methode, principe, techniek, product,…) die jij te bieden hebt, hoeft die klant echt niet helemaal te snappen.
De klant wil graag gezien worden én wil een oplossing voor zijn probleem of pijn. Als jij hem het resultaat kunt omschrijven dat hij krijgt als hij gebruik maakt van jouw dienst, dan geeft hem dat een plezierig gevoel.
Schrijf dus over de problemen, wensen en ideeën, waar jouw oplossing de juiste voor is.

Een voorbeeld:
Als een klant bijv. facturen verstuurt vanuit een factuurprogramma op internet, dan kan het voorkomen dat die facturen niet bij de klant binnen komen per mail. (Voor mij een bekend probleem.) Ik kan dat heel technisch uitleggen en aangeven dat het opgelost kan worden met extra regeltjes in een SPF-record dat je in de DNS installeert, maar dat snappen de meeste klanten niet.

Naar de klant toe kan ik dit beter zo uitleggen:
Als je gebruikt maakt van een externe partij, bijv. een facturatieprogramma dat uit jouw naam (met jouw mailadres) facturen verstuurt naar je klanten, dan kan ik je hosting zodanig instellen dat je mailtjes (met factuur) of nieuwsbrieven altijd bij je klant binnenkomen en niet als spam worden gekenmerkt en vervolgens worden verwijderd.
Ik denk dat klanten dat wél snappen, en zeker klanten die dat probleem herkennen.

Wat wil een klant weten?

Je website gaat niet over jou! Je website gaat eigenlijk maar over één persoon; je potentiële klant (en zijn probleem). Herkent de klant zich terug in de problemen die jij kunt oplossen?

Voorbeeld:
Geef je trainingen? Vermeld dan op je site voor welke problemen jouw trainingen een oplossing zijn.
Dus niet een opsomming van wat je allemaal in de training doet (ook leuk, maar daar gaat het niet om). De klant wil een probleem oplossen en als jij duidelijk maakt dat jij de expert bent, dan weet de klant jou zeker te vinden.

klantprobleem  >  jouw product / dienst / methode  >  oplossing voor de klant

Gebruik de woorden van de klant.

Dit vind ik zelf best een lastige, als expert en techneut heb ik zelf al snel de neiging te technisch te worden. (Ik werk dan ook graag met mensen die ook wel een beetje technisch zijn.) Belangrijk is echter dat je op het niveau van de klant kunt vertellen hoe jij een oplossing kunt bieden.
In mijn geval kan ik over metatags en SEO schrijven, maar mijn klanten willen goed gevonden worden in Google. Dat de techniek die je daarvoor nodig hebt SEO heet en dat je daar bijv. metatags voor kunt gebruiken, dat weten ze lang niet altijd.

 

Samenvatting:

Welke problemen wil je klant overwinnen of welke pijn wil hij verzachten?
Hoe ziet de toekomst er voor je klant uit als jij komt helpen met je product/dienst?

Wil je meer weten over klantproblemen en pijnpunten en wat je daarmee kunt doen, google dan eens naar ‘Waarde Propositie Canvas’. Dit is een model dat je op een speelse en snelle manier laat zien wat de taken en echte wensen van je klant zijn. Je kunt daarmee je waardepropositie verder vormgeven en ontwikkelen.

 

Ja, ik wil een website!

Waarom de over-mij pagina zo belangrijk is

Voor bedrijven is het de ‘Over ons’-pagina en voor jou als Zelfstandig Professional de ‘Over mij’-pagina waar je je kunt profileren. Wie is nou de-vent-van-de-tent?
Sommige klanten geven aan dat de ‘Over ons’ of ‘Over mij’-pagina de best bezochte pagina is van de website; en dat is niet zonder reden. Vooral als je kennis-werker bent en je dus jouw kennis verkoopt, willen de klanten graag weten wie je bent en hoe en wat je doet.

Pak je het goed aan, dan kun je je bezoekers nog iets meer overtuigen dat jij degene bent, die hun probleem kan oplossen. Het zorgt ervoor dat de bezoeker weer een stapje verder komt in het proces van bezoeker naar klant.

De klant centraal

Je ‘Over mij’-pagina gaat over jou, als persoon, als expert, als probleem-oplosser-voor-je-klant. En daarmee gaat de pagina ook over je ideale klant. Lastig hè?
Je kunt dus je ideale klant centraal stellen door te zorgen dat de klant zichzelf herkent in hoe jij je profileert.

Laat je expert-status zien

Hoe laat je zien dat jij goed bent in je vak? Een cv laten zien is niet nodig (niet doen dus!) maar deel wel welke relevante opleidingen je hebt gedaan; welke bekende klanten je hebt geholpen; eventuele certificaten of onderscheidingen die je hebt ontvangen; hoeveel jaar je al ervaring hebt; dat je een boek hebt geschreven; etc.
Schrijf ook over wat jou motiveert datgene te doen wat je doet. En om het ook nog wat persoonlijker te maken, kun je gerust één persoonlijk aspect van jezelf vermelden.

What’s in it for me?

Als je hebt verteld wie je bent, wat je visie is en waarom je doet wat je doet, kun je kijken welke items je kunt vertalen naar een klantvoordeel. Hier wordt de (on)bewuste vraag van elke bezoeker beantwoord: What’s in it for me?

Laat je zien!

Ook niet onbelangrijk, laat zien wie je bent, letterlijk. Bijvoorbeeld door een goede professionele foto van jezelf te tonen. Jouw potentiële klanten zijn gewoon mensen die graag zaken doen met jou als mens. Daarnaast geeft het tonen van een foto vertrouwen.

Tips voor een goed foto:

  • zorg dat je goed in beeld bent
  • geen andere personen in beeld
  • de kleuren van de foto moeten passen bij de huisstijl van je site
  • gebruik een rustige achtergrond
  • kijk in de lens, zodat je de bezoeker van de website aankijkt
  • een beetje glimlachen is OK
  • bonus: gebruik een achtergrond die past bij je werkzaamheden (herkenbaarheid)

 TIP: Je kunt je foto laten testen op 'competent, likable en influential' door photofeeler.com

Afsluiten met een call-to-action

Als je bezoeker helemaal je ‘Over mij’-pagina heeft gelezen, komt hij onderaan bij jouw call-to-action. Wat wil je dat de bezoeker nu doet? Geef hem één keuze.
Laat ze je bellen, een mail sturen, inschrijven op je nieuwsbrief, een e-book downloaden, een volgende pagina (diensten aanbod) bekijken. Aan jou de keuze!

 

Voorbeelden van 'Over mij'-pagina’s

over mij pagina (voorbeeld)

Caroline D. van Wijk is goed in bedrijven helpen met online communicatie; met name blogs. Op haar ‘Over mij'-pagina schrijft ze wat haar motiveert en voor wie ze graag werkt. De 'over-mij' pagina is voorzien van een duidelijke foto en aan de linkerkant de CTA (call-to-action): een mogelijkheid om je in te schrijven voor een weggever.

 

over mij vb2

Jan Boon is acquisitiecoach en op zijn ‘Over mij'-pagina vertelt hij wat hij in het verleden heeft gedaan (waarmee hij zijn ervaring aangeeft) en wat hij nu doet. Onderaan de pagina staat een duidelijke call-to-action waarmee je een ‘gratis groeigesprek’ kunt aanvragen.

 En op deze pagina, staat mijn Call-To-Action hieronder ;-)

Ja, ik wil een website!

Zo krijg je fantastische aanbevelingen op je website

Aanbevelingen of testimonials van je klanten over jouw dienstverlening helpen je enorm om bezoekers op je site te overtuigen om met jou in zee te gaan. Een goede aanbeveling zorgt voor geloofwaardigheid en betrouwbaarheid en dat heb je nodig om je potentiële klant, die jou nog niet kent, te overtuigen.

Aanbevelingen zijn eigenlijk niets anders dan citaten van tevreden en enthousiaste klanten, waarin zij met eigen woorden weergeven wat ze aan jouw werkwijze gehad hebben: resultaten, voordelen, winst, ….

Wat een ander over je zegt heeft veel meer bewijskracht dan wat jij over jezelf kunt zeggen.
Een aanbeveling van ‘een echte klant’ werkt pas echt goed als er een naam bij vermeld staat; het liefst met foto en eventueel vermelding van bedrijf /functie /website.

Toon je aanbevelingen op je homepage, product/diensten pagina en projectpagina’s. Het geeft je website meer overtuigingskracht.

Waaraan voldoet een goede aanbeveling?

Om betrouwbaar over te komen, kun je het beste zoveel mogelijk van de onderstaande items in de aanbeveling vermelden:

  • Hoe was de situatie voordat je klant gebruik maakte van jouw dienst of product?
    Beschrijf het probleem van je klant en/of de situatie waarin hij zich bevond.
  • Wat heeft jouw dienstverlening je klant opgeleverd?
    Beschrijf de resultaten; wat is er verbeterd? Het liefst met cijfers (2x zoveel klanten, 150% meer omzet, 5 kg minder gewicht, ...)
  • Naam van de klant
  • Beroep of functie
  • Woonplaats
  • Website (indien van toepassing)
  • Foto van klant (uiteraard met toestemming)

Als je al deze gegevens kunt vermelden, zorgt dat voor meer transparantie en dat leidt tot vertrouwen.
Wil je nog een stapje verder gaan; leg dan de aanbeveling vast op audio of video en laat dit op je site zien.

klaasvanderveen"Wat een schrik toen mijn gehackte website met een webwinkel ineens uit de lucht werd gehaald door flexwebhosting. Op aanraden van mijn vorige webmaster heb ik contact gezocht met Nico Bouwman (1-2-appletree). Die heeft gelukkig mijn website met achterstallig onderhoud weer opgeschoond online kunnen brengen."

Klaas van der Veen - www.dtgeenprobleem.nl
 

 

Vraag om een aanbeveling

Een aanbeveling krijg je niet zomaar, je zult er iets voor moeten doen, namelijk vragen.
Misschien is dit wel het lastigste onderdeel; gewoon je klant vragen of hij een aanbeveling wil geven of nog beter, of je hem mag interviewen zodat je de juiste vragen kunt stellen voor die krachtige aanbeveling.

Zodra een klant, na afloop van jullie samenwerking of zodra er resultaten zijn, je een compliment geeft, kun je dát als aanleiding gebruiken. Geef aan dat je het leuk vindt een compliment te krijgen en die klanttevredenheid graag als aanbeveling op je website zou willen tonen.

Of bel je klant en geef aan dat je graag een aanbeveling van hem zou willen krijgen en dat je hem daarover een mailtje zult sturen met uitleg.

Voorbeeld mail:

(per klant kun je deze het beste even personaliseren)

Beste ….

Zou je een aanbeveling voor me willen schrijven over jouw ervaring met mij en mijn dienstverlening? Daarmee help je vergelijkbare ondernemers in hun keuzeproces.

Wat betreft de inhoud: zou je kort kunnen vertellen waarom je een website wilde laten bouwen en wat je verwachtte van de websitebouwer. Daarna kun je iets vertellen over hoe we je geholpen hebben en wat het jou uiteindelijk heeft opgeleverd.

Alvast heel erg bedankt! Mocht je er niet uitkomen of vragen hebben, neem je dan even contact op?

Doorvragen

Wil je een nog betere aanbeveling voor jouw dienst/product, dan kun je nog het beste je klant interviewen. Dat doe je pas als je zeker weet dat je klant helemaal tevreden is.
Met onderstaande vragen krijg je geweldige antwoorden die je in je aanbeveling kunt gebruiken.

Wat heeft het (dienst/product) je opgeleverd?

Ben je eenmaal in gesprek met je klant, vraag dan door:
Welk deel van de (dienst/product) vind je het meest waardevol?
Hiermee krijg je gedetailleerde informatie, over de waarde van jouw dienst of product, die ook geloofwaardig zal zijn.

Kun je nog 3 andere voordelen van een dienst/product noemen?
Met deze vraag krijg je wellicht nog andere waardevolle voorbeelden, die je in de communicatie op je site kunt gebruiken.

 

Andere vragen die je kunt stellen voor een aanbeveling

Afhankelijk van wat je product of dienst is en hoe het gesprek loopt kun je gebruik maken van onderstaande vragen:

  • Wat was je grootste probleem/uitdaging?
  • Wat heb je aan de samenwerking als prettig ervaren?
  • Waarmee heb ik je het meeste geholpen?
  • Wat was er gebeurd als je geen hulp had ingeschakeld?
  • Welke resultaten heb je bereikt?
  • Wat is het grootste voordeel?
  • Hoe ziet de situatie er nu uit?
  • Wat verwacht je ervan in de toekomst?
  • Hoe voel je je nu?
  • Zou je mij aanbevelen bij vrienden/relaties?

 

linkedin testimoniallinkedin testimonial

Recommendation/Aanbeveling via Linkedin – nog beter!

Bij Linkedin werkt het net iets anders; je klant schrijft zelf de aanbeveling en jij kunt die niet redigeren. Daarom heeft een positieve aanbeveling op Linkedin extra waarde.
Wil je toch iets kunnen sturen, vraag je klant dan of hij een aanbeveling wil schrijven op Linkedin én geef aan dat je hem wat vragen per mail wilt sturen die hij kan verwerken in zijn aanbeveling op Linkedin.

Vragen voor een Linkedin aanbeveling:
De verleden vraag:
 Hoe was de situatie voordat je me inhuurde?
De interventie vraag:
  Wat sprak je het meeste aan in mijn aanpak?
De heden-vraag:
  Hoe is de situatie nu?

 Waar plaats je je aanbevelingen?

  • Op je site: de homepage, de ‘Over mij’-pagina, contact- of andere specifieke pagina’s die belangrijk zijn in het koopproces van de bezoeker.
  • Op Facebook
  • Op je Google bedrijfspagina
  • In een flyer of brochure
  • In een Powerpoint-presentatie
  • Op je Linkedin-profiel of bedrijfspagina
  • Op YouTube (in geval van een video aanbeveling)
  • In een artikel die over 'aanbevelingen' gaat

 

Ja, ik wil een website!

Hoe je snel 8 blogartikelen schrijft die je klanten graag lezen

Bloggen is een uitstekende manier om meer bezoekers naar je website te krijgen; vooral als je blogt over onderwerpen die je potentiële klant aanspreken én als je slim promotie maakt voor je blog. (zie: Je blog promoten)

Ben je een ambitieuze Zelfstandig Professional, dan zul je op regelmatige basis (bijv. 1x per maand) een blogartikel op je website willen plaatsen, het vermelden in je nieuwsbrief (die je gelijk verstuurd) en het delen via social media, zodat je bereik nog groter wordt.

In dit artikel een uitleg hoe je snel aan goede onderwerpen komt voor blogartikelen, die je potentiële klant zeker zullen aanspreken.

De taken van je klant en zijn problemen

In het ‘Waarde Propositie Canvas’ (of op zijn Engels: Value Proposition Canvas) worden de taken van de klant beschreven en de daarbij voorkomende klantpijnpunten en klantvoordelen.
De klantpijnpunten zijn de belangrijkste zorgen, angsten en problemen van je (potentiële) klanten.
Dit zijn dus de uitdagingen waar jouw doelgroep voor staat. Als je dit model voor ogen houdt, kun je snel onderwerpen bedenken die voor jouw potentiële klanten van belang zijn.

Bedenk 8 fouten die klanten maken en die betrekking hebben op jouw expertise.
Als je je doelgroep voor ogen houdt, dan kun je gemakkelijk 8 missers bedenken die herhaaldelijk aan de orde zijn. Vanwege gebrek aan inzicht, kennis en ervaring worden deze fouten gemaakt en het zijn uitstekende onderwerpen voor een blogartikel.

Als ik kijk naar mijn eigen doelgroep van klanten die een site nodig hebben, kan ik o.a. bloggen over:

  • keuze van hostingprovider
  • gebruik van Google Analytics
  • het belang van ‘titles’ en ‘goede link -omschrijvingen'
  • etc.

Schrijf een blogartikel

Per item kun je nu heel doelgericht een blogartikel schrijven. En tijdens dat schrijven kun je het probleem voor je klant helemaal uitleggen en oplossingen geven die je klant verder helpen.

blog vrouw achter laptop

Begin met een inleiding: beschrijf hoe je doelgroep het probleem verkeerd aanpakt en wat daarvan het gevolg is (herkenbaar voor de lezer).

Geef vervolgens tips om het probleem juist aan te pakken.

Geef een voorbeeld; het liefst in een verhalende vorm. Een verhaal leest makkelijker, blijft beter hangen en zal daardoor beter worden onthouden (storytelling).

Als conclusie vat je het probleem en de oplossing samen.

Als laatste nodig je de klant uit om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld door een pdf te downloaden, verzoek om contact op te nemen, aanvraagformulier in te vullen, ….

Door te schrijven over de problemen van je klant en de missers die ze maakten, laat je zien dat je dat van je doelgroep herkent en begrijpt. Door gratis tips te geven, laat je je expertstatus zien.

 

Nog meer blogonderwerp inspiratie?

Interview mensen die lijken op je klant, of hoe jouw ideale klant graag zou willen zijn.
Niet alleen zal dit jou motiveren en inspireren, ook je lezers willen graag lezen over hoe iemand succesvol geworden is en welke fouten ook zij eventueel gemaakt hebben.

Schrijf over lijstjes.
Lijstjes geven overzicht; zijn misschien niet origineel, maar wel heel effectief. Mensen zijn nu eenmaal dol op lijstjes.
Enkele voorbeelden:

  • Checklist
  • Tips, trucs, ideeën, …
  • Overzicht
  • Mooiste / lelijkste
  • Goedkoopste / duurste
  • Grootste / kleinste
  • Beste / slechtste

Trends en ontwikkelingen
Schrijf over jouw vakgebied en de trends die zich daarin afspelen. Doe eventueel een voorspelling; wat jij denkt dat er in de toekomst gaat gebeuren. Het hoeft helemaal niet uit te komen, maar je laat wel zien dat je erover nadenkt er er bovenop zit. Wellicht lokt het een mooie discussie uit en dat brengt de webbezoeker in contact met jou.

Video
In plaats van droge tekst, neem je je verhaal op op video en plaatst het op Youtube of Vimeo.
Het voordeel is ook dat je een video makkelijk kan bewerken, waardoor je boodschap beter en langer blijft hangen. Begin met een video te maken over een bestaand product of dienst van jou, waarmee je op een andere manier kunt laten zien wat je klant met jouw product of dienst kan.

 

Je blog promotensocial media

Is je blog klaar? Dan is het tijd om deze op je site te plaatsen en te delen via social media. De promotie kan beginnen!
Deel je blog op je Facebook pagina en zorg ervoor dat je gebruik maakt van de Open Graph metatags in je blog, zodat de titel, een korte inleiding en de blogfoto netjes door Facebook herkend en getoond worden.
Schrijf enkele korte tweets over je blog; bijv. deelonderwerpen en plaats die op Twitter met een link naar de blog op je site. Uiteraard voorzie je je tweets, waar mogelijk, van hashtags.

 

Samenvatting

Bloggen is een manier om je klanten te laten zien dat jij expert bent op je vakgebied en dat je hun problemen en vragen begrijpt. Ook laat je aan zoekmachines als Google zien dat je expert bent; door het gebruik van de juiste zoekwoorden in je kopjes en teksten zal Google je site op die termen beter kunnen indexeren.

Ga je met bloggen aan de gang, publiceer dan minstens 1x per 6 weken een blog artikel, liefst nog iets vaker. En pak deelonderwerpen uit je blog om te delen via social media (Facebook, Twitter, …) waarbij je verwijst naar de blog op je eigen site.

 

Ja, ik wil een website!

Webdesign

Campagne website of Joomla CMS
 

Lees meer

Joomla CMS

Wij zijn gespecialiseerd in Joomla websites
 

Lees meer

Hosting

Betrouwbare hosting voor professionals
 

Lees meer

SEO

Je website verbeteren zodat deze hoger scoort in Google
 

Lees meer

overzicht logos

Samen voor het beste resultaat

We werken graag samen met andere professionals aan mooie projecten; zowel op het gebied van website ontwikkeling als hosting en zoekmachine optimalisatie (SEO). De afgelopen jaren heb ik gewerkt voor diverse bedrijven, reclamebureaus en internetbedrijven.
In veel gevallen heb ik de hosting geregeld, een Joomla site gebouwd en het technisch onderhoud van de Joomla website onder mijn beheer genomen. Voor enkele partners heb ik ook een SEO traject gedaan, oftewel het vindbaar maken in Google van de website.

 

 

 

Contact

1-2-appletree vof
tel: 078-6179510
info@1-2-appletree.nl

Offerte aanvragen

KvK: 84555270

Internetburo Dordrecht

Als internet bureau helpen wij ZZP-ers, bedrijven en organisaties uit heel Nederland met het ontwikkelen van websites. Vanuit onze vestiging in Dordrecht werken wij voor regionale (Dordrecht, Rotterdam) en nationale opdrachtgevers.

 

1-2-appletree werkt mee in BizzMix:

BizzMix small