Ook de afbeeldingen op je site kun je optimaliseren, en daarmee de pagina waarop ze staan beter omschrijven voor zoekmachines. Daarvoor gebruik je de ALT-tag van een afbeelding. Hiermee geef je een korte omschrijving van de afbeelding, waardoor Google beter begrijpt waar de afbeelding over gaat. Een soort label die je aan je afbeelding hangt.
In het voorbeeld hieronder zie je het ingevuld achter Alternate Text.
Belangrijk is dan dat je zoektermen verwerkt in de ALT-tag, zoektermen die passen bij de pagina waar je afbeelding staat. Google kan nu ook je afbeelding gebruiken om te tonen in de Google Afbeeldingen sectie van Google zelf. Op die manier worden de afbeeldingen van je site beter geindexeerd en dus vindbaar in Google.
Effect van ALT-tags op SEO
Helaas heeft de ALT-tag geen effect op de relevantie van je pagina. Zoekmachine Google gebruikt de ALT-tag niet om de pagina te indexeren. Net als de meta keyword die ook al lang niet meer gebruikt wordt.
In het verleden (en nu misschien nog steeds) werd de ALT-tag misbruikt door webmasters door er veel keywords in te plaatsen, waarmee ze probeerden hoger in zoekmachines te scoren. Gebruik de ALT-tag daarom als een goede beschrijving, zodat bezoekers die geen afbeeldingen kunnen zien, je site toch begrijpen.
De ALT-tag helpt alleen om de afbeelding beter te begrijpen, zodat Google deze in de sectie Google Afbeeldingen op de juiste zoektermen kan weergeven. En dat kan wel weer bezoekers opleveren naar de pagina waarop de afbeelding staat.