Met e-mail marketing software waaraan marketing automation opties zijn toegevoegd, kun je veel meer bereiken op marketing gebied dan alleen-maar e-mail marketing.
SendinBlue
SendinBlue is een voorbeeld van een platform om e-mail nieuwsbrieven te verzenden (e-mail marketing) en heel gericht persoonlijke sms-jes te versturen (SMS-marketing) + de mogelijkheid om marketing automation toe te passen.
De basisversie van SendinBlue (free versie) kan tot 300 mails per dag versturen maar biedt geen marketing automation. Het is over het algemeen een goedkoper alternatief voor Mailchimp. Daarnaast is de tool eenvoudig in gebruik en staat het bekend als een zeer betrouwbare tool voor e-mail marketing.
E-mail marketing
E-mail nieuwsbrieven en e-mails die automatisch, met tussenpozen, worden verstuurd (autoresponder). Dit is ook wel het belangrijkste onderdeel van de software en meer dan de moeite waard.
Je kunt makkelijk en snel mailtjes maken in je eigen huisstijl om deze vervolgens in bulk te versturen naar je mailinglijst. Uiteraard mag je alleen adressen gebruiken waar je vooraf toestemming (opt-in) voor hebt gekregen. Mailtjes kun je persoonlijk maken door de mailinglijst te segmenteren, waardoor je een aanbieding alleen stuurt naar de doelgroep die jij wilt. Nadat je de mail hebt verstuurd, kun je direct de resultaten analyseren en aan de hand daarvan de volgende mail weer aanpassen en optimaliseren.
Je kunt op verschillende manieren een e-mail aanmaken, bijvoorbeeld met de Drag & Drop editor of je kiest een template uit de template gallerij. Kies je een standaard template, dan kun je deze eenvoudig aanpassen met de editor en krijg je snel een professioneel resultaat.
Marketing Automation in de premium versie
Wil je e-mail berichten automatiseren dan wordt dat marketing automation genoemd. Een eenvoudig voorbeeld is dat je kort na elkaar een bedank-mail en een aanbod-mail verstuurt naar diegene die zich heeft ingeschreven voor je nieuwsbrief (mailing lijst). Met marketing automation is nog veel meer mogelijk. Bijvoorbeeld door een kortingscode te sturen naar iemand, vlak voordat hij jarig is. Of een herinneringsmail als er wel producten in het winkelmandje liggen, maar er nog niet is afgerekend.
Ook kun je je contacten segmenteren, zodat je heel gericht mails kunt versturen met de juiste boodschap (klanten die een bepaald product wel of niet gekocht hebben).
Met een zogenaamde tracker-code in je website, kun je klanten - die vanuit je nieuwsbrief naar je site gaan - volgen. Je ziet dan welke pagina's ze hebben bekeken, en wat hun interesses zijn.
Om marketing automation makkelijk en begrijpelijk te houden, is het proces gevisualiseerd, waardoor het al vrij snel duidelijk is wat je kunt doen.
Je kunt een proces opzetten van mails die elkaar opvolgen, afhankelijk van wat de ontvanger doet. Het begint altijd met een 'trigger' - als een bezoeker iets doet op je site, bijvoorbeeld een e-book downloaden.
Het uitdenken en opzetten van marketing automation kost even wat tijd, maar je plukt er meteen de vruchten van. En het kan jaren blijven draaien.
CRM
Naast het opslaan van naam en mailadres kun je nog andere gegevens opslaan in het CRM-pakket van SendinBlue. Dit is een aparte functie die je aan kunt zetten in het pakket. Alleen de functies die je aanzet zijn zichtbaar, waardoor het pakket overzichtelijk blijft.
Het CRM pakket kun je zelf uitbreiden met bijv. telefoonnummer, land, contactpersoon, geboortedag, geslacht, toegewezen user (van je eigen organisatie), lijst, ....
Het doel van het CRM is om de verkoop / marketing te ondersteunen. Het is dus gericht op een sales pipeline, waar je je contacten aan bepaalde lijsten toe kunt wijzen.
Koppelingen
SendinBlue is eenvoudig te koppelen aan verschillende bestaande website systemen, zoals: Joomla, WordPress, Prestashop, Shopify, Magento, Wix, Drupal, etc.
Hier is dan wel een aparte plugin voor nodig.
Wil je koppelen met je CRM pakket, dan zijn daar koppelingen beschikbaar voor: Zoho, Intercom, Salesforce, Pipedrive, HubSpot of via een Zapier integratie.
Ook is er een API waarmee je kunt koppelen.
Kosten SendinBlue
Op de site van SendinBlue kun je exact zien wat elk pakket kost: https://www.sendinblue.com/pricing/
Wil je gebruik maken van marketing automation, dan heb je het Premium pakket nodig. Je betaalt afhankelijk van hoeveel mail je wilt gaan versturen per maand. Vanaf 20.000 mails per maand betaal je dan 49 euro per maand.
Aanbieding SendinBlue voor kleine bedrijven
Heb jij een klein bedrijf of ben je Zelfstandige Professional, en kom je niet boven de 10.000 mails per maand, dan heb ik een fantastische (eenmalige) aanbieding voor je.
AANBIEDING € 17,95 per maand* SendinBlue Premium 10.000 mails
* € 17,95 per maand excl BTW, wanneer je jaarlijks vooruit betaalt. Wil je per maand betalen, dan is het € 22,95.
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Let op, deze aanbieding is beperkt beschikbaar. Ik moet namelijk van tevoren de licenties inkopen en mijn budget is beperkt ;-)
In de prijslijst van SendinBlue bestaat dit pakket niet, daar begint het bij 20.000 mails per maand voor € 49,-.
Dit speciale pakket komt qua prijs overeen met het Lite pakket, maar dan is het uitgebereid tot Premium met Marketing Automation (en nog meer) en je bespaart maar liefst dik 31 euro per maand.
(30-6-2021 nog 5 pakketten beschikbaar)
Met 10.000 mails per maand kun je dus 1x per maand een mail sturen naar een mailinglist met 10.000 adressen.
Of 2x een mail per maand als je 5.000 contacten hebt. Afijn, je snapt hem. Heb je niet meer dan 2.000 contacten in je lijst, dan kun je dus meerdere mails versturen per maand, ook via marketing automation.
Heb je na een aantal jaren toch behoefte aan meer mails per maand, dan kun je extra 'credits' bij kopen (1 credit is 1 mail), direct bij SendinBlue, vanaf 30 euro voor 5000 mails (dit is eenmalig 5.000 mails)
Wat zit er allemaal in het Premium pakket?
- 10.000 e-mails per maand (wordt maandelijks vernieuwd)
- e-mail marketing (nieuwsbrieven versturen)
- sms marketing (je betaalt apart voor de SMS-bundel)
- transactionele e-mails (eenmalige mails 1 op 1)
- ongelimiteerd aantal contacten
- A/B testing
- het SendinBlue logo kun je verwijderen
- geavanceerde statistieken
- Marketing Automation
- segmentatie
- Facebooks Ads
- chat
- landings pagina's
- 2 gebruikers die toegang hebben
Slimmigheidjes in SendinBlue
Ik hou van slimme software die het leven makkelijk maakt en waarmee je meer omzet kan behalen. Daarom licht ik er 3 uit die ik tegenkwam in SendinBlue:
Send Time Optimization
Wat is het beste moment om een e-mail campagne te versturen? Dat is een belangrijke vraag voor elke marketeer. Je wilt immers de mail afleveren op het moment dat je klant zijn inbox bekijkt. Met SendinBlue heb je de keuze om een campagne direct te versturen, op een bepaalde tijd of 'send it at the best time'.
En bij die laatste keuze wordt de mail naar elk mailadres pas verstuurd op de beste tijd in een 24-uurs periode nadat je op de knop hebt gedrukt. Er wordt gekeken naar wanneer iemand de vorige mails heeft geopend.
Je snapt dat dit niet werkt voor de eerste campagne die je gaat versturen ;-)
Facebook Ads
In de software kun je zelf advertenties voor Facebook aanmaken, die vervolgens op Facebook getoond worden aan de contacten in je mailinglijst. En met de slimme tools van Facebook (ze weten toch alles van je ;-) ) kun je Facebook ook een soortgelijke groep laten maken met mensen die lijken op de contacten in jouw mailinglijst. Op die manier zul je nog betere resultaten halen met je advertenties.
Standaard automations
Om het je gemakkelijk te maken, kun je snel aan de slag met de 'standaard' automations die zijn opgezet. Met 1 klik kun je het installeren en aanpassen.
Je kunt kiezen uit:
- custom
- welkom mail - verstuurt 1 of meerdere mailtjes nadat iemand zich heeft ingeschreven voor bijv. een nieuwsbrief of event
- verjaardagsmail - automatisch een mail sturen naar personen die jarig zijn
- product aankoop - verstuurt een mail nadat iemand een product bij je heeft gekocht - of pas na 2 weken om een beoordeling te vragen
- marketing activiteit - een e-mail wordt gestuurd afhankelijk van wat iemand gedaan heeft met je mail; wel of niet openen of klikken op een bepaalde e-mailcampagne
- verlaten mandje (abandoned cart) - verstuurt een mail als iemand wel iets in zijn winkelmandje stopt, maar niet binnen een uur afrekent. Daarmee kun je bezoekers aan je webshop over de streep trekken om toch af te rekenen.
- pagina bezoek - verstuurt een mail naar iemand nadat hij interesse heeft getoond door een bepaalde pagina van je site te bezoeken
- website event - verstuurt een mail zodra een bezoeker een bepaalde actie uitvoert op je site
- transactional activity - verstuurt een mail op basis van klikken op een transactionele mail
Aan elke actie kun je een voorwaarde verbinden: vertraging, wachten tot, als/dan conditie en splittest.
Voor wie geschikt?
De ervaring leert dat SendinBlue heel geschikt is voor diegene die nog geen of weinig ervaring heeft met marketing automation en daarmee wil beginnen.
Heb je al wel veel ervaring en gebruik je al een soortgelijk pakket, dan wil je misschien meer functionaliteit. SendinBlue schiet dan mogelijk te kort.
Je zult dan moeten kijken naar ActiveCampaign (vanaf 99 dollar/maand met 5000 contacten)
Ga je alleen voor het kunnen versturen van nieuwsbrieven, dan is SendinBlue wel heel geschikt. Een veel gebruikt systeem zoals Mailchimp is dan veel duurder. (Het standaard pakket met 10.000 contacten kost 89 euro per maand....)
Deze aanbieding is alleen geldig voor nieuwe gebruikers, dus als je al SendinBlue gebruiker bent, zul je een nieuw account moeten nemen.
Ondersteuning
Ondersteuning van SendinBlue loopt via mail of website (help center en Academy). Op de website zelf vind je uitgebreide uitleg met eventueel videos van hoe je de software gebruikt en inricht.
SendinBlue heeft het hoofdkantoor in Parijs en vestigingen in USA, India en Duitsland. Communicatie is in het Duits of Engels.
Heb je behoefte aan ondersteuning via 1-2-appletree, dan helpen we je ook graag verder. Je kunt dan gebruik maken van onze strippenkaarten.
UIteraard voldoet SendinBlue aan de GDPR wetgeving (AVG in Nederland). De data staat op eigen servers in Frankrijk, Google Cloud in Belgie of AWS in Ierland.
Interesse in de aanbieding? Laat het snel weten en bel me, of stuur een mail.
AANBIEDING € 17,95 per maand* SendinBlue Premium 10.000 mails
* € 17,95 per maand wanneer je jaarlijks vooruit betaalt. Wil je per maand betalen, dan is het € 22,95.
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Let op, deze aanbieding is beperkt beschikbaar. Ik moet namelijk van te voren de licenties inkopen en mijn budget is beperkt ;-)
In de prijslijst van SendinBlue bestaat dit pakket niet, daar begint het bij 20.000 mails per maand voor € 49,-.
Dit speciale pakket komt qua prijs overeen met het Lite pakket, maar dan is het uitgebereid tot Premium met Marketing Automation (en nog meer)
(30-6-2021 nog 5 pakketten beschikbaar)
SendinBlue en alle andere e-mail marketing sotware mag je alleen gebruiken voor mail verzenden naar mensen die er toestemming voor hebben gegeven, dit wordt ook wel optin genoemd. Daarnaast zijn bepaalde bedrijfstakken uitgesloten en mag je niet over elk onderwerp mails versturen. (uitgesloten zijn. o.a. haatmails en onderwerpen als bitcoin, drugs, geweld tegen kinderen, etc. Bekijk de anti spam policy