• Home
  • Wat is marketing automation?

Wat is marketing automation?

Marketing automation is het proces van het verkrijgen en opvolgen van leads via website en e-mails middels slimme technieken, ondersteund door slimme  software en goed nadenken wat je klanten willen en hoe je ze dat gaat aanbieden.

Customer journey

Met Marketing Automation kun je de klant die tijdens zijn reis, op zoek naar een product of dienst, naar je site lokken, hem content aanbieden die hij op dat moment interessant vindt en middels e-mails terug laat komen naar andere content op je site, totdat 'de klant' uiteindelijk je product of dienst koopt.
Tijdens die 'customer journey' biedt je de klant content die hem interesseert: whitepapers over bijv. de aanschaf van een machine (als je machinebouwer bent), middels een aantal e-mails die automatisch verzonden worden, geef je meer achtergrond informatie, waarmee je 'de klant' zijn aankoopgedrag gaat sturen. De 'slimme software' analyseert wanner die klant weer op de site komt, welke pagina's hij bezoekt en kent daar punten aan toe. Afhankelijk van het aantal behaalde punten, worden er triggers aangeroepen om bijv. weer een mail te versturen.
Doel is o.a. ook om een kompleter beeld te vormen van 'de klant', een beter klantprofiel wat weer gebruikt wordt om op maat met die klant te communiceren.

De 4 voordelen van marketing automation:

  • betere conversie en kwalitatief betere leads
  • prioriteiten toekennen aan leads
  • individuele profielen met waardevolle data samenstellen
  • duidelijk inzicht en kosten en baten van een campagne / website

Leadgeneratie

sales funnelOf 'hoe maak je van een bezoeker een lead?' Om leads te krijgen, zul je ze moeten lokken naar een landingspagina op je website. Door goed na te denken over wie je klant is en wat voor vragen hij heeft, kun je hem content aanbieden waarin hij grote interesse heeft. Uiteraard geef je die content v(een pdf / whitepaper / video) in ruil voor een e-mail adres (en naam). Naast een IP-adres heb je nu een ingang om mail te versturen, en slimme-marketing-software plaatst een cookie en herkent daardoor de klant als hij  terug komt op je website, voor een volgend aanbod.
Het hele proces van anonieme bezoeker tot aan lead wordt lead-generatie genoemd. 

Lead nurturing

simple campaignJe nieuwe klant is op zoek naar jouw product of dienst en jij begeleidt hem daarbij om van een 'zoeker' een 'koper' te maken. De content op je website is uitstekend geschreven, je slimme-marketing-software houdt precies bij wie waarin geinteresseerd is en reageert op triggers, door bijv. e-mails te sturen met nieuwe content, zodat de klant op-maat, naar zijn wensen, klaar wordt gemaakt om de volgende stap te maken: het offerte formulier op de site in te vullen.
Dit gaat niet vanzelf, je zult je toekomstige klant goed moeten kennen: waaraan heeft hij behoefte, wat zijn z'n vragen, en hoe geef je daar antwoord op? Waar is hij gevoelig voor?

Lead scoring

Elke keer als je bezoeker iets doet op je site of een link in je mail opent, 'verdient' hij daarmee punten en die punten op hun beurt triggeren de slimme-marketing-software tot volgende acties. Een lead ontvangt bijvoorbeeld punten bij:

  • het openen van een email: 3 punten
  • het klikken op een link in de e-mail: 5 punten
  • het doorklikken naar een vogende webpagina: 1 punt
  • het downloaden van een white-paper / pdf: 10 punten (bingo!)

Je begrijpt het, hoe meer punten, hoe meer de lead interesse heeft in je product of dienst en hoe eerder je tot actie over kunt gaan.
Lead scoring bezorgt de 'krenten in de pap' aan het verkoopteam, die op hun beurt kunnen  scoren.

 

 

 

 

Contact

1-2-appletree
tel: 078-6179510
info@1-2-appletree.nl

Offerte aanvragen

KvK: 24316247

Internetburo Dordrecht

Als internet bureau helpen wij ZZP-ers, bedrijven en organisaties uit heel Nederland met het ontwikkelen van websites. Vanuit onze vestiging in Dordrecht werken wij voor regionale (Dordrecht, Rotterdam) en nationale opdrachtgevers.

 

1-2-appletree werkt mee in BizzMix:

BizzMix small