Marketing automation is het proces van het verkrijgen en opvolgen van leads via website en e-mails middels slimme technieken, ondersteund door slimme software (en goed nadenken wat je klanten willen en hoe je ze dat gaat aanbieden).
Customer journey
Een klant die op zoek is naar een product of dienst, kun je naar je site lokken, door hem middels Marketing Automation content aan te bieden die hij op dat moment interessant vindt. Via e-mails kun je hem terug laten komen naar andere content op je site, totdat 'de klant' uiteindelijk een product of dienst koopt.
Tijdens die 'customer journey' bied je de klant content die hem interesseert, bijvoorbeeld whitepapers over de aanschaf van een machine (als je machinebouwer bent).
Vervolgens ontvangt de klant een aantal e-mails die automatisch verzonden worden, waarin meer achtergrond informatie staat. Hiermee kun je 'de klant' zijn aankoopgedrag sturen. De 'slimme software' analyseert wanneer die klant weer op de site komt en welke pagina's hij bezoekt en kent daar punten aan toe. Afhankelijk van het aantal behaalde punten, worden er triggers aangeroepen om bijv. weer een mail te versturen.
Doel is o.a. ook om een completer beeld te vormen van 'de klant'; een beter klantprofiel wat weer gebruikt wordt om op maat met die klant te communiceren.
De 4 voordelen van marketing automation:
- betere conversie en kwalitatief betere leads
- prioriteiten toekennen aan leads
- individuele profielen met waardevolle data samenstellen
- duidelijk inzicht en kosten en baten van een campagne / website
Leadgeneratie
Hoe maak je van een bezoeker een lead? Om leads te krijgen, zul je ze moeten lokken naar een landingspagina op je website. Door goed na te denken over wie je klant is en wat voor vragen hij heeft, kun je hem content aanbieden waarin hij grote interesse heeft. Uiteraard geef je die content (een pdf / whitepaper / video) in ruil voor een e-mailadres (en naam). Naast een IP-adres heb je nu een ingang om mail te versturen. Slimme-marketing-software plaatst een cookie en herkent daardoor de klant als hij terug komt op je website voor een volgend aanbod.
Het hele proces van anonieme bezoeker tot aan lead wordt lead-generatie genoemd.
Lead nurturing
Je nieuwe klant is op zoek naar jouw product of dienst en jij begeleidt hem daarbij om van een 'zoeker' een 'koper' te maken.
De content op je website is uitstekend geschreven, je slimme-marketing-software houdt precies bij wie waarin geinteresseerd is en reageert op triggers, door bijv. e-mails te sturen met nieuwe content. Hierdoor wordt de klant op-maat, naar zijn wensen, klaar gemaakt voor de volgende stap; het offerte formulier op de site invullen.
Dit gaat niet vanzelf. Je zult je toekomstige klant goed moeten kennen. Waaraan heeft hij behoefte, wat zijn zijn vragen en hoe geef je daar antwoord op? Waar is hij gevoelig voor?
Lead scoring
Elke keer als je bezoeker iets doet op je site of een link in je mail opent, 'verdient' hij daarmee punten en die punten triggeren vervolgens de slimme-marketing-software tot volgende acties. Een lead ontvangt bijvoorbeeld punten bij:
- het openen van een e-mail: 3 punten
- het klikken op een link in de e-mail: 5 punten
- het doorklikken naar een volgende webpagina: 1 punt
- het downloaden van een white-paper / pdf: 10 punten (bingo!)
Je begrijpt het, hoe meer punten, hoe meer de lead interesse heeft in je product of dienst en hoe eerder je tot actie over kunt gaan.
Lead scoring bezorgt de 'krenten in de pap' aan het verkoopteam, die op hun beurt kunnen scoren.
E-mail marketing én marketing automation: SendinBlue
Van de vele pakketten die er zijn om e-mail nieuwsbrieven te versturen, met de combinatie om ook marketing automation toe te passen, is SendinBlue een belangrijke Europese speler met een aantrekkelijk prijskaartje. Om te starten kun je zelfs al gratis gebruik maken van het Free-pakket (alleen e-mail marketing).
Wil je serieus met marketing automation aan de slag, dan heb je het Premium pakket nodig.
Lees meer over SendinBlue en de aanbieding