De OPTA en het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) hebben onlangs besloten om het gebruik van 'Viral marketing' en de 'Tell-a-friend' systemen aan banden te leggen.
De 'Tell-a-friend' systemen op een website bieden de bezoeker de mogelijkheid een bericht te sturen naar een vriend of kennis, om ze te wijzen op de website en de tips of wetenswaardigheden op deze site. Deze marketing vorm wordt ook wel 'Viral marketing' genoemd en is vaak zeer succesvol.
Tell a friend
Bij een 'Tell-a-friend' systeem wordt een e-mail verzonden vanaf een website, zonder voorafgaande toestemming van de ontvanger. Het initiatief voor het verzenden ligt bij de bezoeker, zijn/haar naam wordt vermeld als afzender, waardoor de boodschap voor de ontvanger als betrouwbaar wordt gezien.
De website-eigenaar verkrijgt op deze manier ook de gegevens (naam + e-mailadres) van degene die de e-mail ontvangt, en kan op deze manier het adressenbestand uitbreiden.
Deze methode valt onder het verbod om ongevraagde elektronische berichten te versturen (spam). Een persoonlijk e-mailadres is altijd een persoonsgegeven. De WBP stelt eisen aan het gebruik van persoonsgegevens.
Wat mag nog wel?
De OPTA en het CBP stellen vast dat 'Tell-a-friend' systemen wel rechtmatig kunnen zijn als aan de onderstaande voorwaarden wordt voldaan:
1. De communicatie gebeurt volledig op eigen initiatief van de gebruiker (bezoeker of afzender), de website stelt hier geen (kans op) beloning tegenover voor afzender of ontvanger.
2. Voor de ontvanger moet het duidelijk zijn wie de initiatiefnemer van de e-mail is, zodat hij diegene kan aanspreken als hij niet gediend is van dergelijke mails.
3. De afzender moet volledige inzage hebben in het bericht dat namens hem wordt verzonden, zodat hij/zij de verantwoordelijkheid kan nemen voor de persoonlijke inhoud van het hele bericht.
4. De website in kwestie mag de e-mailadressen en andere persoonsgegevens niet gebruiken of bewaren voor andere doeleinden dan het éénmalig verzenden van een bericht namens de afzender. Daarnaast dient de website het systeem te beveiligen tegen misbruik, zoals het geautomatiseerd verzenden van e-mail (spam).