Verbeter je metatag description

Wil je invloed hebben op hoe Google jouw webpagina’s in de zoekresultaten weergeeft? Dan is het toevoegen van de ‘metatag description’ voor elke webpagina belangrijk. Het is één van de belangrijkste tags van alle metatags en hoort bij een goede marketing strategie.

Wat is een metatag description?

Een metatag van een webpagina is een stukje extra informatie (in de HTML van de website) die iets van de webpagina beschrijft, bijv. een titel, auteur, beschrijving van de site, etc. Zoekmachines gebruiken metatags, zodat ze beter kunnen bepalen waar een webpagina over gaat.
De metatag description (= beschrijving) is een korte tekst die de webpagina beschrijft en kan helpen bij een betere SEO van je pagina's. Het is een onderdeel van een hele reeks van metatags en wordt bovenin de website in de HTML code geplaatst.

Google kan deze informatie gebruiken om te plaatsen in de resultaten pagina, zoals te zien is in dit voorbeeld van mijn site:

serp metatag description

Dit zoekresultaat uit Google toont van boven naar beneden: titel, URL, metatag description.
Het geheel wordt ook wel een ‘snippet’ genoemd.

Het is belangrijk dat elke webpagina een eigen en unieke 'metadata beschrijving' krijgt.

 

Meta description, meta-omschrijving, meta beschrijving of snippet?

Er worden verschillende omschrijvingen gebruikt voor hetzelfde ding. Het resultaat wat zoekmachines zoals Google laten zien heet een ‘snippet’ en bestaat uit: titel, URL en meta description.
De meta description is dus het stukje tekst wat je per pagina opgeeft. In de SEO wereld worden veel Engelstalige termen overgenomen, zo ook meta description. Je kunt het vertalen met meta beschrijving of meta omschrijving, eventueel met een streepje ertussen.
In het CMS Joomla, wat ik veel gebruik, wordt het aan elkaar geschreven: metabeschrijving.
En om deze tekst goed vindbaar te laten zijn op de verschillende schrijfwijzen, gebruik ik ze door elkaar heen ;-)

Waar zet je een meta description?

De meta beschrijving is een stukje code die in de HTML van je website wordt geplaatst, en wel bovenaan in de header van de website. Nu maak jij vast gebruik van een CMS zoals Joomla of Wordpress. En daar zijn ook oplossingen voor. In Joomla zit standaard een optie om een meta beschrijving van een pagina (menu-item of artikel) in te voeren.
Voor Wordpress heb je een plugin nodig, een bekende en veel gebruikte is Yoast SEO. De gratis versie daarvan heeft al een optie om de meta beschrijving in te geven.

Aanpassen metabeschrijving (Joomla website)

De 'metabeschrijving' kun je in Joomla op verschillende plekken instellen: bij het menu-item, bij een artikel, bij een categorie, etc.
Over het algemeen is het instellen van de 'metabeschrijving' bij een artikel een prima optie. Het wordt dan zowel gebruikt als het artikel als 'web pagina' wordt getoond als dat het als blog-artikel wordt getoond.

Let op! In een bestaande site kan het zijn dat er al een metabeschrijving is aangemaakt onder het menu-item dat gekoppeld is met je artikel. In dat geval zul je de metabeschrijving onder het menu-item moeten verwijderen. (Deze heeft voorrang boven die van het artikel.)

Instellen metabeschrijving Joomla:
Open het artikel waarvan je de 'metabeschrijving' wil instellen
1. klik op tab 'Publicatie'
2. Vul in het vak 'Metabeschrijving' de tekst in, maximaal 150 tekens.

metadata in joomla

Het vakje Meta trefwoorden ziet er aantrekkelijk uit om ook wat in te plaatsen. (vroeger werden hier allemaal keywords geplaatst)
Voor zoekmachines als Google heeft dat geen zin, die maakt hier al lang geen gebruik meer van. Voor optimalisatie kun je dit uit je marketing strategie schrappen.
Voor speciale doeleinden binnen je Joomla site kan dit wel handig zijn, bijv. om content op te filteren. Normaliter geldt: niet gebruiken.

Let op! Gebruik je een SEO tool binnen je Joomla site, check dan of je daar wellicht de metabeschrijving moet aanpassen.

Aanpassen metabeschrijving (WordPress website)

Wordpress biedt standaard geen optie om een metabeschrijving toe te voegen aan een webpagina. Daarvoor zul je een plugin moeten installeren, bijvoorbeeld: All in one SEO pack, Yoast SEO, WP Meta SEO.

Zelf heb ik ervaring met Yoast SEO; een Nederlands product dat ik op verschillende WP sites heb geïnstalleerd (als standaard SEO plugin).

yoast seo

Naast de meta-omschrijving kun je ook direct de meta-titel aanpassen en de zogenaamde ‘slug’ aanpassen. Dat is het stukje wat achter je standaard URL komt te staan.
Het wordt standaard door Wordpress ingevuld. Hier heb je de mogelijkheid het aan te passen. Voor een goede optimalisatie is het ook handig om hier je keywords te gebruiken.

 

Waaraan voldoet een goede meta description?

Een goede meta description is een mini advertentie, bedoeld voor mensen die via Google op zoek zijn naar iets; een oplossing voor hun probleem, een product, etc.
Met jouw unieke omschrijving heb je de kans deze ‘zoekers in Google’ naar jouw site toe te lokken. Vandaar ook dat je elke pagina moet voorzien van een unieke metatag beschrijving. Voor je marketing is dit belangrijk.

De meta-omschrijving telde ook altijd mee voor je vindbaarheid (SEO). Tegenwoordig is dat niet meer zo. En ook weer wel…

In vroegere tijden kon je als webmaster je eigen meta-description opgeven die Google klakkeloos overnam. Slimme marketeers propten de meta-description vol met zoekwoorden waar argeloze bezoekers op zochten, tonedertijd een prima SEO optimalisatie methode. Het resultaat was veel meer verkeer naar die websites. Niet helemaal terecht, zo vond Google en stak er een stokje voor. De metatag description telde niet langer meer als SEO ranking factor…

Heb je een ‘wervende’ meta-beschrijving, dan zal er mogelijk vaker op geklikt worden, waardoor de CTR (doorklik ratio) toeneemt. En dat is wel een rankingfactor: CTR.

Voorbeeld: stel je staat met een webpagina voor een bepaald zoekwoord op plaats 6 in de Google zoekresultaten en er wordt meer geklikt op jouw website dan degene die op nummer 4 staat. Dan heb je grote kans dat Google na verloop van tijd beide resultaten omwisselt. Jij komt op 4 en de andere site op 6. Dus door je tekst wervend te schrijven, kun je de CTR beïnvloeden en daarmee je positie in de zoekresultaten.
De tekst in de metatag description vind je verder niet terug in de indexering van Google of een andere zoekmachine. Het plaatsen van zoekwoorden (keywords) in deze tekst zorgt er dus niet voor dat je beter vindbaar wordt.

En toch kan het wel een effect hebben; het plaatsen van een zoekwoord in je omschrijving. Het is namelijk zo dat iemand die zoekt op dat ene zoekwoord, jouw metatag description te zien krijgt in de zoekresultaten, waarbij dat ene zoekwoord vet wordt weergegeven in de tekst. Dat is iets wat Google doet. Het trekt meer aandacht van de zoeker waardoor deze mogelijk sneller zal klikken op jouw site, en dat is weer goed voor de CTR (click through ratio = doorklik ratio).

 

Meta description lengte

De afgelopen jaren heeft Google geëxperimenteerd met de lengte van de meta beschrijving. Google geeft niet een bepaald aantal karakters op maar reserveert een aantal pixels ruimte voor de tekst en dat kan voor desktop of mobiel verschillend zijn. En omdat teksten verschillend qua lengte zijn (in pixels gemeten) houden we een lengte aan van max. 160 tekens.
Betreft het een pagina waar Google mogelijk een datum voor zet, dan gaan er 15 leestekens af en wordt de tekst 145 leestekens.

 

Welke woorden gebruiken?

– Een goede metatag description bevat tekst die een actie uitlokt bij de zoeker. Zowel de titel als de tekst mogen dus prikkelend zijn en aanzetten tot klikken.
   Kruip in de persoon die op zoek is naar jouw product of dienst en bedenk welke tekst hem aanzet om door te klikken.
– Plaats per meta-beschrijving een passend zoekwoord (keyword) dat ook de pagina goed omschrijft.
– Gebruik eventueel woorden die triggeren ofwel de aandacht trekken: gratis, uniek, tips, stappenplan, checklist, direct, etc.
– Woorden die de bezoeker iets waardevols bieden.
– Gebruik speciale tekens zoals vinkjes, pijltjes, of zelfs een icoontje (maar met mate).

 

Speciale tekens in de meta beschrijving

Voorbeelden van zoekresultaten met een aantrekkelijke tekst in de metatag description:

SERP grasmaaier kopen

Stel je wilt een grasmaaier kopen, en je ziet dit resultaat, incl. de groene blokjes. Dat valt op!
Hoe doen ze dat, vraag je je af. Ik heb even in de code gespiekt en achterhaald hoe de slimme marketeers van beslist.nl dit deden:
Het groene vakje met een witte ‘check mark’ erin is een speciaal karakter en heeft een speciale code: Unicode Decimal Code ✅ = ✅

Door in je tekst deze code ✅ te plakken, krijg je hetzelfde effect.

Nog een voorbeeld:

SERP ipad kopen

De code van deze metatag description is:

✓ = ✓

🚀 = 🚀

Overzicht van Unicode blokken: https://www.fileformat.info/info/unicode/block/index.htm
Deze lijst bevat met name veel vreemde tekens uit andere talen, maar ook enkele blokken met symbolen die je kunt gebruiken in teksten.

 

 

 

 

Contact

1-2-appletree vof
tel: 078-6179510
info@1-2-appletree.nl

Offerte aanvragen

KvK: 84555270

Internetburo Dordrecht

Als internet bureau helpen wij ZZP-ers, bedrijven en organisaties uit heel Nederland met het ontwikkelen van websites. Vanuit onze vestiging in Dordrecht werken wij voor regionale (Dordrecht, Rotterdam) en nationale opdrachtgevers.

 

1-2-appletree werkt mee in BizzMix:

BizzMix small