zoekmachine optimalisatie - SEO

Zoekmachine optimalisatie (engels: Search Engine Optimization - SEO) is de kunst van het optimaliseren van een website, zodat deze beter gevonden wordt in de zoekmachines. Voor Nederland geldt dan Google als belangrijskte zoekmachine, omdat deze het meeste wordt gebruikt.
Zoekmachines bezoeken een wesbite en indexeren deze, waardoor de verschillende pagina's in de zoekresultaten getoond worden.

SEO wordt toegepast om goed te scoren in de 'organische zoekresultaten van Google'. Daarmee worden de gewone zoekresultaten bedoeld, niet de advertenties van Google Adwords die boven aan de pagina of soms onderaan worden getoond.

Meer info over SEO en het SEO dashboard, een online tool om websites op SEO gebied te scannen en te verbeteren

Wat is een mailinglist?

Een mailinglist is een lijst met e-mailadressen waaraan een e-mail gestuurd kan worden. Zie het als een groep die eenvoudig in één keer benaderd kan worden. Naast het e-mailadres bevat de lijst vaak ook andere gegevens, zoals naam, bedrijfsnaam en plaats. Dit is geheel afhankelijk van de informatie die je vraagt, als iemand zich opgeeft voor je nieuwsbrief.

Wat is opt-in en opt-out?

Met opt-in wordt bedoeld dat de ontvanger van de e-mail die je wilt versturen vooraf toestemming aan jou geeft.
Opt-out is de mogelijkheid die ontvangers geboden wordt om zich uit te schrijven van jouw e-mail nieuwsbrief. De opt-out mogelijkheid moet je in ieder geval in elk e-mailbericht plaatsen en tevens op de website.

De nieuwe Europese wetgeving schrijft voor dat e-mails alleen (geautomatiseerd) verzonden mogen worden met vooraf toestemming van de ontvanger. Dit geldt zowel voor B2C als voor B2B. Kortom: opt-in dus.

Wat zijn RSS-feeds?

RSS is een techniek waarmee je je kunt abonneren op een website en zo automatisch op de hoogte blijft van de vernieuwingen op die website, bijv.: het laatste nieuws op een nieuws website.

Gebruik je het in combinatie met je Joomla website en plaats je een nieuw artikel op je website, dan wordt via RSS iedereen geinformeerd dat je iets nieuws hebt gepubliceerd.
Je bezoekers moeten zich dan wel op de RSS-feeds op jouw website hebben geabonneerd; door het aanklikken van het RSS-symbool op je website en het toevoegen van jouw website URL aan hun RSS-lezer.

RSS-lezer

Om RSS-feeds, zo heten de RSS-berichten, te lezen, heb je een RSS-lezer nodig. Tegenwoordig zitten die vaak al in je browser. Eventueel zijn ze als add-on toe te voegen.
Bij Thunderbird heten het livebladwijzers. Dit is wat Thunderbird erover zegt: "Als je regelmatig bepaalde websites controleert op nieuwe inhoud, kunnen livebladwijzers jou de meest actuele updates leveren zonder dat je de website hoeft te bezoeken."
Meer info over Livebladwijzers.

RSS maken

Een RSS-feed maken wordt vaak gedaan op een weblog en een nieuws-pagina. Dat zijn immers de pagina's waar regelmatig iets nieuws verschijnt. In Joomla kun je je webdesigner vragen om RSS-feeds voor je website aan te zetten; alles wat op je website verandert, wordt dan via RSS beschikbaar gesteld.

Beter is het om selectief te werk te gaan. Alleen een RSS-feed beschikbaar stellen voor bijv. al het nieuws wat wordt gepubliceerd in de categorie nieuws. Gaat je website over verschillende onderwerpen, dan kan het zinvol zijn om ook verschillende news-feeds beschikbaar te stellen. Je bezoeker kan zich dan heel selectief opgeven voor de news-feed die hij graag wil volgen.
Hiervoor zijn aparte componenten/plugins beschikbaar die je webdesigner voor je kan installeren.

Werkwijze RSS feed in Joomla

De standaard RSS syndicatie in Joomla 1.5 laat alleen het nieuws op de voorpagina (homepage)  van je site zien.
Om het nieuws uit een bepaalde categorie (bijv. de categorie nieuws) te laten zien is er een apart component nodig dat je webdesigner voor je kan installeren.

Waarvoor zijn e-mail campagnes geschikt?

 e-mail campagnes zijn ondermeer geschikt voor:

  • nieuwsbrieven
  • promotionele acties
  • sales acties voor vaste klanten
  • aankondigingen nieuwe producten
  • service berichten
  • persberichten
  • uitnodigingen
  • en nog veel meer...

 

 

MOD_RAXO_ALLMODE_NOIMAGE
oktober 29, 2018 2773

Wat is bouncepercentage?

in zoekmachine optimalisatie
Het begrip bouncepercentage wordt nog wel eens verkeerd begrepen. Eigenlijk is dit het percentage van de bezoekers die je website bezoeken, slechts 1 pagina bekijken en dan de website weer verlaten. Het wordt ook wel het weigeringspercentage genoemd. De…
webmaster tools
augustus 16, 2017 1842

Wat is Google Search Console?

in zoekmachine optimalisatie
Google Search Console is een platform waar je je website kunt aanmelden en daarmee kunt laten communiceren met Google. Je kunt er aangeven welke versie van je website geindexeerd moet worden (http of https en met of zonder www ervoor), je kunt er…
augustus 16, 2017 2915

Wat is een sitemap?

in zoekmachine optimalisatie
Een XML sitemap is een bestand die een overzicht weergeeft van alle webpagina's op een website. Het is tevens een XML-bestand wat speciaal gemaakt is voor zoekmachines om makkelijk te lezen. Je kunt een sitemap zien als de inhoudsopgave van een boek.
tag label
augustus 16, 2017 2151

Gebruik ALT tags voor afbeeldingen voor betere SEO

in zoekmachine optimalisatie
Ook de afbeeldingen op je site kun je optimaliseren, en daarmee de pagina waarop ze staan beter omschrijven voor zoekmachines. Daarvoor gebruik je de ALT-tag van een afbeelding. Hiermee geef je een korte omschrijving van de afbeelding, waardoor Google beter…

Contact

1-2-appletree vof
tel: 078-6179510
info@1-2-appletree.nl

Offerte aanvragen

KvK: 84555270

Internetburo Dordrecht

Als internet bureau helpen wij ZZP-ers, bedrijven en organisaties uit heel Nederland met het ontwikkelen van websites. Vanuit onze vestiging in Dordrecht werken wij voor regionale (Dordrecht, Rotterdam) en nationale opdrachtgevers.

 

1-2-appletree werkt mee in BizzMix:

BizzMix small