Het begrip bouncepercentage wordt nog wel eens verkeerd begrepen. Eigenlijk is dit het percentage van de bezoekers die je website bezoeken, slechts 1 pagina bekijken en dan de website weer verlaten. Het wordt ook wel het weigeringspercentage genoemd. De bezoeker weigert immers om verder te kijken/klikken.
Toch is dit discutabel. Want stel dat de bezoeker via Google op een bepaalde pagina terecht is gekomen en aldaar het antwoord op zijn zoekvraag heeft gevonden én vervolgens geen reden meer heeft om door te klikken. Dan heeft die bezoeker slechts 1 pagina bezocht en wordt gezien als een 'bounce' terwijl het in de ogen van die bezoeker toch heel relevant en bevredigend was. Check dus ook je pagina's waarvan het bounce percentage hoog is en kijk wat je eraan wil doen.
Bouncepercentage verlagen
Wil je het aantal bounces verlagen, check dan wat je op de pagina moet doen om de bezoeker door te laten klikken. Bijvoordeeld door een Call-to-action knop te plaatsen met een duidelijke CTA voor die bezoeker, relevant ana de inhoud van de pagina.
Of plaats ean aantal linkjes naar pagina's op je site die ook relevant zijn.
Redenen voor hoog bouncepercentage
- website niet aantrekkelijk genoeg?
- duurt het laden te lang?
- klopt de metatag beschrijving niet met de tekst op de webpagina? (verkeerde verwachting bij de bezoeker opgewekt?)
- is er wellicht een error 401 en vertrekt de bezoeker?
- zijn er voldoende interne links (tekstlinks) in de tekst opgenomen?