Wat is bouncepercentage?

Het begrip bouncepercentage wordt nog wel eens verkeerd begrepen. Eigenlijk is dit het percentage van de bezoekers die je website bezoeken, slechts 1 pagina bekijken en dan de website weer verlaten. Het wordt ook wel het weigeringspercentage genoemd. De bezoeker weigert immers om verder te kijken/klikken.

Toch is dit discutabel. Want stel dat de bezoeker via Google op een bepaalde pagina terecht is gekomen en aldaar het antwoord op zijn zoekvraag heeft gevonden én vervolgens geen reden meer heeft om door te klikken. Dan heeft die bezoeker slechts 1 pagina bezocht en wordt gezien als een 'bounce' terwijl het in de ogen van die bezoeker toch heel relevant en bevredigend was. Check dus ook je pagina's waarvan het bounce percentage hoog is en kijk wat je eraan wil doen.

Bouncepercentage verlagen

Wil je het aantal bounces verlagen, check dan wat je op de pagina moet doen om de bezoeker door te laten klikken. Bijvoordeeld door een Call-to-action knop te plaatsen met een duidelijke CTA voor die bezoeker, relevant ana de inhoud van de pagina.
Of plaats ean aantal linkjes naar pagina's op je site die ook relevant zijn.

Redenen voor hoog bouncepercentage

  • website niet aantrekkelijk genoeg?
  • duurt het laden te lang?
  • klopt de metatag beschrijving niet met de tekst op de webpagina? (verkeerde verwachting bij de bezoeker opgewekt?)
  • is er wellicht een error 401 en vertrekt de bezoeker?
  • zijn er voldoende interne links (tekstlinks)  in de tekst opgenomen?

 

 

Wat is Google Search Console?

webmaster tools

Google Search Console is een platform waar je je website kunt aanmelden en daarmee kunt laten communiceren met Google.

Je kunt er aangeven welke versie van je website geindexeerd moet worden (http of https en met of zonder www ervoor), je kunt er foutmeldingen bekijken, en een xml-sitemap aanmelden. Google Search Console was voorheen bekend onder de naam Google Webmastertools.

Wat doet Google Search Console?

In Google Search Console kun je veel aspecten van je website bekijken, zoals:

  • Gestructureerde gegevens markeren
  • HTML verbeteringen bekijken (ontbrekende of dubbele titels of metatags)
  • met welke zoekopdrachten je site gevonden wordt en hoe vaak erop geklikt is
  • welke pagina's populair zijn en hoe vaak erop geklikt is
  • met welke apparaten je site bekeken wordt (desktop, tablet en mobiel)
  • welke sites naar je site linken (backlinks)
  • fouten met betrekking tot mobiele bruikbaarheid
  • of Google toegang heeft tot je XML-sitemap
  • een XML-sitemap testen en aanmelden
  • en nog een heleboel

 Interessant?

Als je van Google zelf wil weten hoe ze naar je website kijken dan is Google Search Console de juiste tool. Want wie anders kan beter aangeven dan Google zelf hoe ze je website vinden en wat er aan verbeterd kan worden.
Check eens in de paar weken hoe het ervoor staat en voer verbeteringen door, daar wordt je website beter van.

3 tips om Google Search Console te gebruiken

Met welke zoekwoorden wordt je gevonden?

Helaas geeft Google Analytics niet meer aan met welke zoektermen je site gevonden wordt. Met Google Search Console kun je toch een heel eind komen.
Dit gaat als volgt:

Zoekverkeer > Zoekanalyse - 'zoekopdrachten' aanvinken - hiermee krijg je een overzicht met welke zoektermen je site gevonden is.
Vervolgens vink je 'Pagina's' aan en vind je welke pagina's het belangrijkste zijn en hoeveel bezoekers daarop kwamen.

Door deze twee gegevens te combineren krijg je een goede indruk welke pagina's en met welke zoektermen je website bezocht is.

Wat kan ik met HTML-verbeteringen?

Onder Zoekopmaak > HTML verbeteringen vind je informatie van Google wat er aan je website verbeterd kan worden voor wat betreft de HTML opmaak.
Zijn er problemen met de meta omschrijvingen (meta description) bijv als er dubbele staan of een te korte. De meta beschrijving is de tekst die Google gebruikt om in het zoekresultaten-overzicht te tonen bij jouw web-pagina. Een te korte meta beschrijving kan ertoe leiden dat een bezoeker te weinig 'verleidt' wordt om in de zoekresultaten door te klikken. En dat heeft een lagere CTR tot gevolg (doorklik ratio).
Kom je dit dus tegen dan kun je het vervolgens makkelijk aanpassen.

Hoe plaats ik een XML-sitemap?

Met een XML-sitemap geef je aan een zoekmachine door hoe je website in elkaar zit en welke pagina's belangrijk zijn en welke minder belangrijk. Google kan dan heel gemakkelijk die structuur bekijken en de pagina's één voor één 'indexeren' en opnemen in de zoekresultaten.

GSC sitemaps

Open in Google Search Console de tab 'Crawlen' >  'Sitemaps' vervolgens geef je rechtsboven aan dat je een nieuwe sitemap wil indienen.
Het duurt een paar dagen alvorens Google je sitemap heeft geindexeerd. Plan daarom een week later om nog eens te kijken of Google alle pagina's kon indexeren of dat er nog foutmeldingen zijn.

Google Search Console en 1-2-appletree

Voor veel van onze klanten zetten we Google Search Console al in, bijv om de site te testen op fouten of om een sitemap te delen met Google.
Wil je ook Google Search Console toepasssen en je hebt daarbij hulp nodig? We helpen je graag verder.

 

Wat is een sitemap?

sitemapEen XML sitemap is een bestand die een overzicht weergeeft van alle webpagina's op een website. Het is tevens een XML-bestand wat speciaal gemaakt is voor zoekmachines om makkelijk te lezen. Je kunt een sitemap zien als de inhoudsopgave van een boek.

Lees meer

Gebruik ALT tags voor afbeeldingen voor betere SEO

tag labelOok de afbeeldingen op je site kun je optimaliseren, en daarmee de pagina waarop ze staan beter omschrijven voor zoekmachines. Daarvoor gebruik je de ALT-tag van een afbeelding. Hiermee geef je een korte omschrijving van de afbeelding, waardoor Google beter begrijpt waar de afbeelding over gaat. Een soort label die je aan je afbeelding hangt.


In het voorbeeld hieronder zie je het ingevuld achter Alternate Text.

 alt tag voor betere SEO

 

Belangrijk is dan dat je zoektermen verwerkt in de ALT-tag, zoektermen die passen bij de pagina waar je afbeelding staat. Google kan nu ook je afbeelding gebruiken om te tonen in de Google Afbeeldingen sectie van Google zelf. Op die manier worden de afbeeldingen van je site beter geindexeerd en dus vindbaar in Google.

Effect van ALT-tags op SEO

Helaas heeft de ALT-tag geen effect op de relevantie van je pagina. Zoekmachine Google  gebruikt de ALT-tag niet om de pagina te indexeren. Net als de meta keyword die ook al lang niet meer gebruikt wordt.
In het verleden (en nu misschien nog steeds) werd de ALT-tag misbruikt door webmasters door er veel keywords in te plaatsen, waarmee ze probeerden hoger in zoekmachines te scoren. Gebruik de ALT-tag daarom als een goede beschrijving, zodat bezoekers die geen afbeeldingen kunnen zien, je site toch begrijpen.
De ALT-tag helpt alleen om de afbeelding beter te begrijpen, zodat Google deze in de sectie Google Afbeeldingen op de juiste zoektermen kan weergeven. En dat kan wel weer bezoekers opleveren naar de pagina waarop de afbeelding staat.

 

MOD_RAXO_ALLMODE_NOIMAGE
oktober 29, 2018 2773

Wat is bouncepercentage?

in zoekmachine optimalisatie
Het begrip bouncepercentage wordt nog wel eens verkeerd begrepen. Eigenlijk is dit het percentage van de bezoekers die je website bezoeken, slechts 1 pagina bekijken en dan de website weer verlaten. Het wordt ook wel het weigeringspercentage genoemd. De…
webmaster tools
augustus 16, 2017 1842

Wat is Google Search Console?

in zoekmachine optimalisatie
Google Search Console is een platform waar je je website kunt aanmelden en daarmee kunt laten communiceren met Google. Je kunt er aangeven welke versie van je website geindexeerd moet worden (http of https en met of zonder www ervoor), je kunt er…
augustus 16, 2017 2915

Wat is een sitemap?

in zoekmachine optimalisatie
Een XML sitemap is een bestand die een overzicht weergeeft van alle webpagina's op een website. Het is tevens een XML-bestand wat speciaal gemaakt is voor zoekmachines om makkelijk te lezen. Je kunt een sitemap zien als de inhoudsopgave van een boek.
tag label
augustus 16, 2017 2151

Gebruik ALT tags voor afbeeldingen voor betere SEO

in zoekmachine optimalisatie
Ook de afbeeldingen op je site kun je optimaliseren, en daarmee de pagina waarop ze staan beter omschrijven voor zoekmachines. Daarvoor gebruik je de ALT-tag van een afbeelding. Hiermee geef je een korte omschrijving van de afbeelding, waardoor Google beter…

Contact

1-2-appletree vof
tel: 078-6179510
info@1-2-appletree.nl

Offerte aanvragen

KvK: 84555270

Internetburo Dordrecht

Als internet bureau helpen wij ZZP-ers, bedrijven en organisaties uit heel Nederland met het ontwikkelen van websites. Vanuit onze vestiging in Dordrecht werken wij voor regionale (Dordrecht, Rotterdam) en nationale opdrachtgevers.

 

1-2-appletree werkt mee in BizzMix:

BizzMix small