Bouw aan je business met e-mail marketing

E-mail marketing is een slimme tool om meer klanten te verkrijgen. Met de volgende tips profiteer jij ook van de vele mogelijkheden.

Klanten willen aandacht

Schreeuwende manVoordat een klant iets bij je koopt, zijn er een aantal contactmomenten geweest. Marketingboekjes vertellen dat er tot wel 7 contactmomenten nodig zijn, voordat iemand tot aankoop overgaat. Het versturen van een e-mailnieuwsbrief is één van die contact momenten, en veelal veel goedkoper dan een bezoek van een vertegenwoordiger. Wij zien e-mail marketing als een toevoeging in de marketing-mix, en ook nog 'ns één die goedkoop is en weinig middelen vereist.

Spammen mag niet

Dit geldt voor zowel de B2C als de B2B markt. Verzend alleen mails naar mensen die toestemming hebben gegeven. Gebruik de opt-in techniek, zodat bezoekers van de website zich kunnen opgeven voor uw e-mailnieuwsbrief. Houd er ook rekening mee dat elke mail de mogelijkheid moet bieden voor opt-out: het opzeggen van de nieuwsbrief.

Een e-mailnieuwsbrief is goedkoop en snel

Je hoeft niets te drukken, geen postzegel te plakken, alleen maar op de verzendknop te drukken. En uiteraard de nieuwsbrief te schrijven. Qua investering is e-mail marketing het goedkoopste medium. Daarnaast is het snel. Vrijwel direct na het versturen worden mails gelezen. Met slimme software (BizzMailer.nl) is het tevens mogelijk te zien wie de mails opent en op welke links er wordt doorgeklikt. Zo is er bijna in real-time te zien welke onderwerpen van uw nieuwsbrief populair zijn.

Waar gaat jouw e-mailnieuwsbrief over?

Natuurlijk over je vakgebied waarin je je specialiseert. Verdiep je in de vragen en problemen van je klanten en geef daarop een antwoord in je nieuwsbrief. Als je op die manier interessante inhoud geeft aan je (potentiële) klanten, dan wordt deze zeker gelezen en wellicht doorgestuurd naar anderen.

Je mailinglijst is goud waard!

Na verloop van tijd bouw je een (e-mail)adressen bestand op van mensen die interesse hebben in jouw producten of diensten. Ik start altijd met de basis gegevens: e-mailadres en naam, eventueel aangevuld met m/v en bedrijfsnaam. Vervolgens kun je de mailinglijst aanvullen met meer gegevens van je lezers, door ze telkens iets meer te vragen over zichzelf. Bijvoorbeeld: naw-gegevens, interesses, afgenomen diensten/producten, aantal medewerkers, etc.  Met deze gegevens in je database kun je nog beter segmenteren en je boodschap aan een specifieke doelgroep sturen. Kortom, als je mailinglijst groeit wordt deze goud waard.

Nog enkele tips:

- Stuur alleen naar mensen die toestemming hebben gegeven.
Het lijkt zo mooi om meteen je adresboek van Outlook te gebruiken om iedereen je eerste nieuwsbrief toe te sturen. Maar daar zit echt niet iedereen op te wachten. Een goede mailinglijst bouw je in de loop van de tijd op.

- Automatiseer je e-mailnieuwsbrieven.
Heb je maar 10 e-mails te versturen, dan kun je deze nog met Outlook één voor één persoonlijk versturen. Gaat het om 100 of veel meer, dan kan Outlook het niet meer aan en zou ook je Internet provider problemen kunnen geven. Gebruik goede software om mooi opgemaakte (HTML) mails te versturen, te personaliseren en een duidelijke rapportage te krijgen. E-mail marketing softwarepakketten zoals BizzMailer staan op een webserver en zijn dag en nacht online, dit is nodig om bounces (niet afgeleverde mails) te kunnen afhandelen. Ook het aan- en afmelden op je nieuwsbrief is dan meteen geautomatiseerd, je hebt er geen omkijken meer naar!

Call to action- Gebruik in elke nieuwsbrief een call-to-action.
Naast het geven van nieuws en tips moet je natuurlijk ook jezelf promoten. Dat doe je door elke nieuwsbrief te voorzien van een duidelijke call-to-action. Wat wil jij dat men doet als ze de nieuwsbrief lezen? Laat de lezers in ieder geval door kunnen klikken naar (meer uitgebreide) artikelen op je website.

- Kan een bezoeker zich makkelijk inschrijven?
Maak het iedere bezoeker gemakkelijk om zich op je nieuwsbrief in te schrijven. Geef duidelijk aan dat je geen e-mailadressen doorverkoopt (en doe dat dan ook niet!)

- De 'onderwerp regel' is heel belangrijk.
Veel e-mail ontvangers bepalen aan de hand van de afzender en de onderwerpregel van een e-mail of ze deze willen lezen.... of niet! Geef daarom extra aandacht aan een goede onderwerpregel (subject line).

- Gebruik plaatjes verstandig.
Enkele plaatjes/foto's in de mailing is prima, maar zorg er wel voor dat deze zijn geoptimaliseerd voor het verzenden via internet (dus geen foto's van 500kB). Nog beter is het om de afbeeldingen niet met de mail mee te sturen, maar alleen een link te vermelden, waarna de afbeelding van de website wordt gehaald. Vergeet ook niet dat een deel van de ontvangers alleen de tekst ziet en afbeeldingen geblokkeerd worden.

Personaliseer - ANWB bord- Personaliseer elke e-mail.
Onderzoek wijst uit dat e-mails die aan een persoon zijn geadresseerd veel beter worden geopend en dus gelezen. Stuur dus geen mail met 'Beste lezer' of 'Geachte heer/mevrouw' maar maak het persoonlijk: 'Beste Nico' of 'Geachte heer Bouwman'. E-mailsoftware gebruikt hiervoor tags, en dat ziet er dan zo uit: Geachte [gender] [last name]. Het geslacht en de achternaam van elke 'subscriber' wordt uit de database gehaald, en ingevuld vlak voordat de mail wordt verzonden.

Wil je meer tips ontvangen? Geef je dan op voor de gratis tips & trucs.

Contact

1-2-appletree
tel: 078-6179510
info@1-2-appletree.nl

Offerte aanvragen

KvK: 24316247

Internetburo Dordrecht

Als internet bureau helpen wij ZZP-ers, bedrijven en organisaties uit heel Nederland met het ontwikkelen van websites. Vanuit onze vestiging in Dordrecht werken wij voor regionale en nationale opdrachtgevers.

Samenwerken doen we met onze partners in Amsterdam en Eindhoven.