Als startend ondernemer weet je dat je een website nodig hebt. Gelukkig heeft je buurvrouw een handig neefje die wel iets van PC's weet. En voor slechts één krat bier laat je hem jouw website bouwen....
En nu maar hopen dat dat neefje ook verstand heeft van zoekmachine-marketing, webteksten en alle tijd heeft om straks jouw aanpassingen uit te voeren...
Helaas komt dit nogal eens voor. Het visitekaartje van je bedrijf is toch niet helemaal geworden wat je er van had verwacht, laat staan dat je website klanten oplevert.
Hoe dan wel?
- gebruik sociale media, ga bloggen en twitteren, zodat bezoekers jou als expert gaan zien
- stem je website af op je doelgroep, schrijf artikelen die jouw doelgroep aanspreken
- stuur nieuwsbrieven om het contact te onderhouden
- gebruik eventueel een CMS (content management systeem) zodat je zelf teksten kunt aanpassen
Hoe maak je jezelf zichtbaar?
Vraag relaties of ze je willen aanbevelen op LinkedIn en plaats die aanbevelingen ook weer op je website. Als anderen aangeven dat jij goed bent, schept dat vertrouwen en word je gezien als expert.
Webbezoekers worden klant
Je zult eerst, als professioneel dienstverlener, vertrouwen moeten winnen en je site aantrekkelijk maken zodat de bezoeker nog eens terug komt. Dat doe je door iets gratis weg te geven: een rapport, een '10 tips om....' etc. Als je in ruil daarvoor vraagt om naam en e-mai adres, dan is de bezoeker niet meer anoniem. Met deze toestemming (opt-in) groeit je mailinglist en is e-mailmarketing toegestaan. Je hele mailinglijst kun je automatiseren. Slimme web-software (Joomla) houdt bij wie welk document opvraagt, stuurt tijdig een herinneringsmail (autoresponder), registreert niet afgeleverde mail (bounces) en houdt exact bij wie zich uitschrijven (opt-out) van je mailinglijst. Meer tips op www.BizzMailer.nl
Gaat de website over jezelf of over je klant?
In de tijd dat websites nog een digitaal uithangbord waren, gingen deze veelal over 'Het bedrijf' en 'Onze producten'. Die tijd is gelukkig voorbij. Webbezoekers zijn mensen die (h)erkenning zoeken. Ze hebben een probleem waar ze een oplossing voor willen. Als jij met jouw product of dienst een oplossing kan bieden, dan zul je dat duidelijk kenbaar moeten maken op je website. Als je daarmee rekening houdt met het schrijven van je webteksten, dan ben je al een heel eind op de goede (digitale) weg!