10 seconden marketing boodschap

10 seconden marketing boodschap

De elevator pitch... ...een pakkende boodschap van 10 seconden die duidelijk aangeeft wat je als zelfstandige doet.
Waaraan moet de elevator-pitch voldoen?

Onlangs was ik bij een presentatie van marketing goeroe Jaap Bron. Hij vroeg twee mensen in de zaal om hun '10 seconden boodschap' te vertellen. Ik was één van die twee. Met enige spanning in mijn maag liep ik naar voren, 150 paar ogen op mij gericht. Het liep niet helemaal zo lekker als ik zou willen...
Inmiddels heb ik mijn 'elevator pitch' bijgeschaafd.

Wat niet werkt

Als iemand vraagt wat je doet en je antwoordt bijvoorbeeld: "ik ben webdesigner" of "ik ben coach". Dan geef je, helaas, niet specifiek genoeg aan wat je doet, voor wie je dat doet en wat die ander er aan heeft. Kortom: die antwoorden werken niet.

Mensen zijn niet in jou (of je product) geïnteresseerd

Dat klopt! Jaap Bron zei het ook al.
Mensen die jij spreekt willen weten wat ze aan je hebben.
Wat kun je voor ze betekenen? Kun jij hun probleem oplossen? Ben jij de juiste persoon voor hen?
Als je daar antwoord op geeft, dan heb je hun aandacht.

Waaraan moet de elevator pitch voldoen?

Met hulp van o.a. Laura Babeliowsky heb ik geleerd hoe ik mijn boodschap heel specifiek kan maken:
Je boodschap moet duidelijk aangeven voor wie je het doet, wat het probleem is waarmee jij kunt helpen, welke oplossing je biedt en tenslotte wat het hen oplevert.

Mijn voorbeeld:
Ik ben Nico Bouwman, webdesigner en help zelfstandige professionals (= heel specifiek voor wie) die niet goed weten hoe ze internet kunnen gebruiken voor hun marketing (= hun probleem). Ik maak websites die je gemakkelijk zelf kunt onderhouden én die goed gevonden worden (= oplossing), zodat ze meer klanten krijgen (= wat het hen oplevert ).

What's in it for me?

Mensen zijn geïnteresseerd in het 'what's in it for me?' principe. Dus als jij duidelijk aangeeft in je 10 seconden marketingboodschap wat jij voor een ander kunt betekenen, dan gaat het je pas wat opleveren.

Marketing boodschap voor op de website

pijlDeze 10 seconden marketingboodschap kun je ook weer uitbreiden naar een 30 seconden marketingboodschap. Deze is dan iets langer en uitermate geschikt om op je website te zetten. Doel: de bezoeker zal direct duidelijk zien: wat jij biedt, of het voor hem is bestemd en wat het hem oplevert!

Voorbeeld

Op de (oude) website van Marina van Walsum zie je hoe ze duidelijk in de header van de site aangeeft wat ze doet (en voor wie):
Communicatie en conflicthantering
voor extra-intelligente volwassenen

Behoor je als bezoeker van die site tot de doelgroep, dan weet je dat deze dame zich speciaal richt tot jou.

Hoe ga jij het doen?

Wil jij ook een website, die duidelijk jouw elevatorpitch laat zien? Neem dan contact met me op. Ik wil je daar graag bij helpen.

Bekijk meer blog artikelen

Nico Bouwman

Geschreven door : Nico Bouwman

Nico Bouwman is web-integrator, Joomla specialist, SEO kenner met een grote interesse in marketing automation.
Naast het ontwikkelen van websites heeft hij een grote passie voor het optimaliseren (snelheid) van websites, het beter vindbaar maken in zoekmachines en het vergroten van het rendement van websites.

Contact

1-2-appletree
tel: 078-6179510
info@1-2-appletree.nl

Offerte aanvragen

KvK: 24316247

Internetburo Dordrecht

Als internet bureau helpen wij ZZP-ers, bedrijven en organisaties uit heel Nederland met het ontwikkelen van websites. Vanuit onze vestiging in Dordrecht werken wij voor regionale en nationale opdrachtgevers.

Samenwerken doen we met onze partners in Amsterdam en Eindhoven.

Gratis Tips&Trucs
Wil je ook gratis tips & trucs?
Geef je naam en e-mailadres op en we houden je op de hoogte, ook als er weer een nieuw blog-artikel verschijnt.